Detailed Information on Publication Record
2015
Moc v dialogickém vyučování
ŠEĎOVÁ, KláraBasic information
Original name
Moc v dialogickém vyučování
Name (in English)
Power in dialogic teaching
Authors
ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pedagogická orientace, Brno, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2015, 1211-4669
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00080698
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
moc; dialogické vyučování; výuková komunikace
Keywords in English
power; dialogic teaching; classroom communication
Tags
Reviewed
Změněno: 23/3/2016 09:53, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Cílem této studie je prozkoumat mocenské vztahy mezi učitelem a žáky v kontextu dialogického vyučování, to znamená takového typu výuky, v němž je stimulována aktivní účast žáků na výukové komunikaci. Článek na datech z výzkumu zaměřeného na zavádění dialogických postupů do vyučování humanitních předmětů na druhém stupni základní školy ukazuje, že v dialogickém vyučování dochází k cirkulaci moci mezi učitelem a žáky. To znamená, že nastavení vzájemných vztahů mezi učiteli a žáky umožňuje funkční přelévání moci mezi oběma stranami. V příspěvku jsou dále identifikovány dílčí elementy cirkulace moci, jimiž jsou snížení dominance učitele a dosažení shody na definici situace mezi učitelem a žáky.
In English
The aim of this study is to explore the relations of power between the teacher and students in the context of the so-called dialogic teaching, which is a type of teaching that stimulates students' active participation in the teaching communication. Based on data of a research into the implementation of dialogic procedures in humanities at lower secondary schools, the article shows that in dialogic teaching there is circulation of power between the teacher and pupils. This means that the adjustment of mutual relations between teachers and pupils enables functional interchange of power between both parties. Furthermore, the article identifies partial elements of the circulation of power such as the decrease of the dominance of the teacher and the achievement of a consensus about the definition of the situation between the teacher and pupils.
Links
GA13-23578S, research and development project |
|