B 2014

Zvol si mou cestu! Edukační aktivity subkultury freeganů ve veřejném prostoru

LOJDOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Zvol si mou cestu! Edukační aktivity subkultury freeganů ve veřejném prostoru

Název anglicky

Choose My Way! Educational Activities of Freegan Subculture in the Public Space

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Vyd. 1. Brno, 132 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně ; 425, 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Digitální knihovna FF MU

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00079561

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-7478-1

Klíčová slova česky

etnografie; freegani; subkultury; veřejná pedagogika

Klíčová slova anglicky

ethnography; freegans; subcultures; public pedagogy

Štítky

rivok

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 4. 2015 16:48, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

ORIG EN

V originále

Monografie se zabývá edukačními aktivitami subkultury freeganů ve veřejném prostoru. Freegani jsou současnou environmentálně orientovanou subkulturou usilující o minimalizaci konzumního životního stylu. Zároveň se podílejí na ekologickém aktivismu skrze demonstrace, happeningy, využívání online médií atd. a jsou tak aktivní ve veřejném prostoru. Studie je založena na ročním etnografickém výzkumu subkultury, v jehož rámci byly provedeny hloubkové rozhovory s 15-ti členy subkultury, zúčastněná pozorování a analýza webových stránek. Výsledky popisují obsah, cíle, způsoby a publikum edukačních aktivit subkultury ve veřejném prostoru. Edukace ve veřejném prostoru je zastřešena konceptem veřejné pedagogiky, který ukazuje rozmanité podoby veřejného prostoru v pedagogickém diskursu. Text dále přináší vymezení veřejné pedagogiky subkultury freeganů jako převážně záměrného edukačního působení ve veřejném prostoru. Závěrem je diskutována role subkultur jako neoficiálních vzdělávacích agentů současné edukační reality.

Anglicky

The monography examines freegan subculture as an educator in public space. Freegans are people who employ alternative strategies for living based on limited participation in the conventional economy and minimal consumption of resources. They are active in public space and represent environmental activism through demonstrations, happenings, using online media etc. The research goal was to analyse eduacational activities by the subculture in the public space. Ethnography appears as the most suitable methodology, as it is defined as a theory of cultural behaviour within a particular society. Data were collected during a period of one year spent in the freegan subculture of Brno, Czech Republic. The research sample was constructed by the snowball technique and consisted of participants defining themselves as freegans exercising freeganist practice and interacting with other freegans. The main methods of data collection were in-depth semi-structured interviews with 15 freegans and participant observation. Research results reveal concept of public pedagogy, which reminds multifarous ways in which the public space can be viewed as a site of educational discourse and defines public pedagogy of freegan subculture. The final part expounds freegan subculture as an unofficial educational agent, acting outside educational institutions.

Návaznosti

MUNI/A/0820/2013, interní kód MU
Název: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Zobrazeno: 11. 11. 2024 13:14