C 2013

Vztah učitelů tělesné výchovy základních škol k výuce úpolů

VACULÍKOVÁ, Pavlína, Alena SKOTÁKOVÁ, Lenka SVOBODOVÁ and Dagmar ŠIMBEROVÁ

Basic information

Original name

Vztah učitelů tělesné výchovy základních škol k výuce úpolů

Name (in English)

Relationship of physical education teachers of primary schools for teaching combatives

Authors

VACULÍKOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Alena SKOTÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dagmar ŠIMBEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, Společenský význam gymnastiky, tance a úpolů, p. 84-95, 12 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14510/13:00079564

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-210-6290-0

Keywords (in Czech)

učitel tělesná výchova úpoly sebeobrana

Keywords in English

teacher physical education combatives self-defense

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 19/3/2015 13:16, Mgr. Radka Nevařilová

Abstract

V originále

Už několik desetiletí můžeme pozorovat jisté obavy učitelů zařazovat širokou škálu úpolových aktivit do školní tělesné výchovy. Zařazování úpolů do vzdělávacího procesu je často problematické a ze zkušeností plyne, že učitelé nedostatečně znají problematiku úpolů. Předpokládali jsem, že to může být i zkresleným pohledem na konkretizaci učiva v učebních osnovách. I Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2003) jmenuje obsah úpolů velmi nespecificky. Autoři této studie dlouhodobě sledují stav výuky na základních školách. Nejdříve se zajímali o skutečný stav výuky úpolů na vybraných základních školách v Jihomoravském kraji a dále s pomocí svých studentů v Jihočeském a Olomouckém kraji. Ve zmíněné kapitole jsou porovnána data z těchto tří krajů.

In English

For decades, we can observe some concerns teachers assign a wide range of combat activities in school physical education. Spool combatives in education is often difficult and the experience shows that teachers insufficiently known issues combatives. I assumed it might be a distorted view of the specification of the curriculum in the curriculum. Framework Educational Programme for Basic Education (2003) combatives name contains very specific. The authors continuously monitors the status of teaching in primary schools. First, interested in the actual state of teaching combatives in selected primary schools in the South Region and with the help of his students in the South and the Olomouc region. In that chapter are compared the data from these three regions.

Links

CZ.1.07/2.4.00/17.0035, interní kód MU
Name: Rozšiřování výzkumných a pedagogických kompetencí prostřednictvím spolupráce v kinantropologickém výzkumu (Acronym: Spolupráce v kinantropologii)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.4 Partnership and networks