Detailed Information on Publication Record
2014
Silné stránky charakteru a akademická motivace ve vztahu k optimálnímu prospívání českých vysokoškolských studentů
SLEZÁČKOVÁ, Alena and Veronika BOBKOVÁBasic information
Original name
Silné stránky charakteru a akademická motivace ve vztahu k optimálnímu prospívání českých vysokoškolských studentů
Name (in English)
Character Strengths and Academic Motivation in Relation to Flourishing in Czech University Students
Authors
SLEZÁČKOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Veronika BOBKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Annales psychologici, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 2336-4939
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/14:00082549
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
optimální prospívání; silné stránky charakteru; akademická motivace; studenti vysokých škol
Keywords in English
flourishing; character strengths; academic motivation; university students
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 24/2/2016 18:07, PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
V originále
Výzkumná studie se zabývá aktuálními tématy pozitivní psychologie. Hlavním cílem je prozkoumat vztah mezi optimálním prospíváním, využíváním silných stránek charakteru a akademickou motivací vysokoškolských studentů. Pro sběr dat, který probíhal na jaře roku 2014 pomocí online anonymního dotazníku, byly použity metody The PERMA Profiler (Kern & Butler, 2013), The Strengths Use Scale (Govindji & Linley, 2007) a The Academic Motivation Scale (Vallerand et al., 1992). Výzkumný soubor tvořilo 403 studentů českých vysokých škol. Získaná data byla zpracována pomocí statistického programu SPSS. Výsledky naznačují, že studenti s vyšší mírou optimálního prospívání více využívají svých silných stránek a uplatňují vnitřní motivaci ke studiu. Výsledky mohou nalézt uplatnění ve výchovně-vzdělávacím procesu při zavádění programů pozitivní edukace zaměřených na identifikaci a rozvoj silných stránek charakteru studentů.
In English
This study examines current topics of positive psychology. The main aim of the study is to explore relations between flourishing, use of character strengths and academic motivation among university students. The online anonymous data collection took place in spring 2014. We used following methods: The PERMA Profiler (Kern & Butler, 2013), The Strengths Use Scale (Govindji & Linley, 2007) and The Academic Motivation Scale (Vallerand et al., 1992). The research sample consists of 403 Czech university students. Obtained data were processed in statistical programme SPSS. The results show that flourishing students use their character strengths and they are driven by inner motivation. The results may find use in educational process, specifically in the implementations of positive education programs aimed at identifying and developing character strengths of students.