V originále
Příspěvek prezentuje část výsledků několikaletého zkoumání mluvených projevů žáků 1. stupně ZŠ především z Jihomoravského kraje a kraje Vysočina, popř. z Jihočeského kraje. Využívá výzkumů studentek oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Všímá si nejen spisovnosti a nespisovnosti vyjadřování žáků 1. stupně ZŠ, ale též znaků mluvených projevů ovlivněných menší mírou připravenosti a nedostatkem komunikačních zkušeností: nadbytečného opakování slov a nemotivovaných pauz. Srovnává úroveň mluvených projevů dětí z různých míst (Uherskobrodsko, Zlínsko, Tišnovsko, Jižní Čechy).
Anglicky
The article presents part of the primary school childeren speech research lasting several years. There were analysed spoken texts of the primary school children of the regions of Jižní Morava (South Moravia), Vysočina (Highlands) and Jižní Čechy (South Bohemia). Particularly the article is based on the research of the students. The article is focused not only on the standard and non-standard speech, but on the typical .... of the spoken turns of phrases, too: on the redundant repeating of some words, on the speech hiatus in the children speech. The speech of the children of various places of those regions (Uherský Brod, Zlín, Tišnov and surrounding of those towns, Jižní Čechy) is compared, too.