ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Soudobé dějiny školství jako výzva pro historicko-pedagogický výzkum i výuku (dějin pedagogiky) (Contemporary history of education as a challenge for historical and educational research and teaching (history of education)). In Aktuální situace a perspektivy dějin pedagogiky jako vědního oboru a jako vyučovacího předmětu. Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, 4. února, 2015, Praha. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Soudobé dějiny školství jako výzva pro historicko-pedagogický výzkum i výuku (dějin pedagogiky)
Name (in English) Contemporary history of education as a challenge for historical and educational research and teaching (history of education)
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Aktuální situace a perspektivy dějin pedagogiky jako vědního oboru a jako vyučovacího předmětu. Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, 4. února, 2015, Praha, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00080717
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) současné dějiny; dějiny vzdělávání; orální historie; ICT ve vzdělávání
Keywords in English contemporary history; history of education; oral history; ICT in education
Tags mzok, rivok
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 23/3/2016 15:17.
Abstract
Cílem příspěvku je prezentovat a diskutovat problematiku soudobých dějin školství, které je v českém prostředí věnováno poměrně málo pozornosti. Autoři se budou v první části příspěvku věnovat metodologickým otázkám výzkumu soudobých dějin školství. Ve druhé části příspěvku se zaměří na pojetí výuky soudobých dějin školství v éře digitálních technologií. V této části se zamyslí nad výukou založenou na moderních didaktických paradigmatech, ale i na současných historických konceptech.
Abstract (in English)
The objective of this paper is to present and discuss issues of contemporary history of education, which is in the Czech environment received relatively little attention. Authors focus on the methodological issues of contemporary history of education research in the first part of the contribution. In the second part of the paper authors focus on the concept of teaching contemporary history of education in the digital age. In this section considers the teaching based on modern teaching paradigms, but also on contemporary historical concepts.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 18/6/2024 01:15