KNOTOVÁ, Dana, Michal ŠIMÁNĚ and Jiří ZOUNEK. K problematice zdrojů poznání soudobých dějin školství v Československu (To the issue of the sources of the contemporary history of education in Czechoslovakia). In IV. konference České asociace orální historie: "Na hranicích mezi minulosti a přítomností. Perspektivy orální historie." Ostrava, 19.-20. března 2015. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K problematice zdrojů poznání soudobých dějin školství v Československu
Name (in English) To the issue of the sources of the contemporary history of education in Czechoslovakia
Authors KNOTOVÁ, Dana (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition IV. konference České asociace orální historie: "Na hranicích mezi minulosti a přítomností. Perspektivy orální historie." Ostrava, 19.-20. března 2015, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00080718
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) socialistické školství; historické prameny; orální historie
Keywords in English socialist education; historical sources; professional publications; additional sources; oral history
Tags mzok, rivok
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 22/3/2016 14:49.
Abstract
Příspěvek se zaměřuje na problematiku zdrojů poznání minulosti při studiu soudobých dějin školství v Československu. Autoři si položili otázku, jaké zdroje má historik pedagogiky k dispozici, pokud se rozhodne zkoumat soudobé dějiny školství. Tuto otázku se přitom snaží sledovat zejména v souvislosti se základním školstvím v bývalém Jihomoravském kraji v letech 1969-1989. Přestože zdrojů k poznání dějin socialistického školství je poměrně velké množství, přesto doposud známé a dostupné zdroje pokrývají pouze některé části života škol či aktérů školního života. Orální historie tak představuje důležitou součást historicko-pedagogického výzkumu, která umožňuje komplexnější a někdy i jediné možné poznání každodenní školní reality (praxe) v nedávné minulosti.
Abstract (in English)
This paper focuses on the issue of the sources of the past in the frame of study of contemporary history of education in Czechoslovakia. The authors asked ourselves which sources the historian of education can use, if he decides to examine contemporary history of education. This question authors trying to follow especially in the context of primary education in the former South Moravian Region in 1969-1989. Although resource for understanding the history of socialist education is a relatively large amount, but so far known and available resources cover only some parts of school life and school life actors. Oral history presents an important part of the historical and educational research, which enables complex and sometimes only possible knowledge of everyday school reality (practice) in the recent past.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 19/7/2024 00:43