JUNOVÁ, Pavlína and Karel ČERVENKA. Role životních zkušeností v rámci výkonu profese speciálního pedagoga - etopeda (The role of teacher's personal experiences within the process of eduaction of children with behavioural disorders). In Vojtová, V., Červenka, K. Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 152-161. ISBN 978-80-210-7610-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Role životních zkušeností v rámci výkonu profese speciálního pedagoga - etopeda
Name in Czech Role životních zkušeností v rámci výkonu profese speciálního pedagoga - etopeda
Name (in English) The role of teacher's personal experiences within the process of eduaction of children with behavioural disorders
Authors JUNOVÁ, Pavlína and Karel ČERVENKA.
Edition 1. vyd. Brno, Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování. p. 152-161, 10 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7610-5
Keywords (in Czech) Pomáhající profese; životní zkušenost; motivace; syndrom pomáhajících; kompetence speciálního pedagoga; potřeby klienta
Keywords in English helping profession; life experience; motivation; helping syndrome; special educator´s competences; needs of client
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Changed: 24/3/2015 13:05.
Abstract
Tato kapitola se zabývá přístupem speciálních pedagogů ke své práci a k dětem s poruchami chování. Zaměřujeme se na souvislosti životní zkušeností speciálních pedagogů a na motivaci pro výkon pomáhající profese. Jádrem kapitoly jsou některé z výsledů kvalitativní výzkumné sondy, která zjišťovala, jaké konkrétní aspekty z životní zkušenosti speciálních pedagogů se podle nich promítají do jejich práce s klientem a jak konkrétně tyto zkušenosti ovlivňují jejich způsob práce. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak konkrétně životní zkušenost ovlivňuje speciální pedagogy v jejich práci a volbě povolání. Participanty výzkumu byli speciální pedagogové v etopedických zařízeních.
Abstract (in English)
This chapter deals with the special educator´s attention to their professions and to their clients in the context of their life experience and in the context of their motivation to work in helping professions. The chapter is based on main findings of qualitative research, which studied specific aspects of teacher’s personal experience and their relationship to the profession. The aim of the research was to find out how the special educator´s life experiences influence their understanding of the profession and to find out their opinions on their motivation for the choice of the profession.
Links
MUNI/A/0801/2013, interní kód MUName: Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 31/5/2024 10:48