ZLATUŠKOVÁ, Petra and Karel ČERVENKA. Projekt Ikspírijens jako cesta k posilování sebevědomí a pozitivního sebepojetí dětí a poruchami chování a dětí s poruchami sluchu (Ikspírijens project as a way of building self-esteem and positive self-identity of children with behavioural disorder or hearing impairment). In Vojtová, V., Červenka, K. Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 162-171. ISBN 978-80-210-7610-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Projekt Ikspírijens jako cesta k posilování sebevědomí a pozitivního sebepojetí dětí a poruchami chování a dětí s poruchami sluchu
Name in Czech Projekt Ikspírijens jako cesta k posilování sebevědomí a pozitivního sebepojetí dětí a poruchami chování a dětí s poruchami sluchu
Name (in English) Ikspírijens project as a way of building self-esteem and positive self-identity of children with behavioural disorder or hearing impairment
Authors ZLATUŠKOVÁ, Petra and Karel ČERVENKA.
Edition 1. vyd. Brno, Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování. p. 162-171, 10 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7610-5
Keywords (in Czech) porucha chování; porucha sluchu; sebevědomí;sebepojetí; pozitivní motivace; zážitek; zodpovědnost; stigamtizace; potřeby
Keywords in English behavioural disorder; hearing impairment; self-esteem; self-identity; positive motivation; experiences; stigmatization; needs
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Changed: 24/3/2015 13:04.
Abstract
Kapitola představuje hlavní charakteristiky a realizaci projektu „Ikspírijens bez bariér aneb my si rozumíme“, který reaguje na problematiku inkluze a potřeby dvou specifických skupin dětí: dětí s poruchami chování a dětí s poruchami sluchu. Projekt vytvořil fyzický i symbolický prostor pro setkání dětí z obou těchto skupin a dal jim příležitost využít své životní zkušenosti ke vzájemnému obohacení. Projekt byl orientován na zmírnění důsledků, které s sebou znevýhodnění/postižení coby specifické stigma nese na symbolické úrovni a ovlivňuje tak povahu sociálních interakcí těchto dětí, potažmo i jejich sebepojetí.
Abstract (in English)
The Chapter presents the main characteristics and implementation of the Project "Ikspírijens without barriers or we can understand each other" which responds to the needs and issues of inclusion of two specific groups of children: children with behaviour disorders and children with hearing impairment. The project provided a physical and symbolic space for cooperation of children of both these groups and gave them the opportunity to use their life experiences for mutual enrichment. The project was focused on the consequences which social disadvantage/physical disability as a specific stigma attribute carries on a symbolic level, and thus affects the nature of social interactions of these children and, by extension, their sense of themselves.
Links
MUNI/A/0801/2013, interní kód MUName: Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 31/5/2024 13:42