REGULI, Zdenko, Miroslav ĎURECH, Michal VÍT and Jitka ČIHOUNKOVÁ. Didaktika úpolů ve školní tělesné výchově (Didactics of combatives in school physical education). Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. nestránkováno, 53 pp. ISBN 978-80-210-6998-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Didaktika úpolů ve školní tělesné výchově
Name (in English) Didactics of combatives in school physical education
Authors REGULI, Zdenko (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Miroslav ĎURECH (703 Slovakia), Michal VÍT (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jitka ČIHOUNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, p. nestránkováno, 53 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Teaching aids, texts (including individual chapters in textbooks)
Field of Study Sport and leisure time activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14510/14:00079738
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-210-6998-5
Keywords in English Physical education; didactics; combatives; preparatory combatives; combative sports; self-defence
Changed by Changed by: Mgr. Aneta Fedrová, učo 142618. Changed: 24/3/2015 13:18.
Abstract
Učebnice je zaměřena na aktuální poznatky z teorie a didaktiky úpolů pro primární, sekundární a terciální úroveň vzdělávacího systému. Text je zaměřen na budoucí pedagogické pracovníky, kteří by měli být vybaveni kompetencemi pro kvalitní výuku úpolů. Východiskem textu je definice a systematiky úpolů, která je vytvořena s ohledem na didaktické cíle předmětu. Studenti se v učebnici dále seznámí se strukturou technických prostředků ve vybraných úpolových sportech a sebeobraně (aikidó, džúdó, karate). Důležitým předpokladem budoucích učitelů je terminologicky správné vyjadřování, učebnice proto klade velký důraz na odbornou terminologii. Na základní poznatky o didaktice úpolových systémů navazují kapitoly týkající se organizačního zajištění hodin úpolů a především zásad bezpečnosti výuky úpolových aktivit. Pro získání dalších poznatků studenti mohou využít rozsáhlého seznamu doporučené studijní literatury.
Abstract (in English)
The textbook focuses on the current knowledge of the theory and didactics of combatives for primary, secondary and tertiary levels of the education system. The text is aimed at future teachers, who are expected to be equipped with skills for quality instruction of combatives. The text’s starting point is the definition and systematics of combatives which have been created with regard to the educational objectives of the course. Students will use the textbook to become familiar with the structure of technical resources in the selected combatives and self-defence (aikido, judo, karate). As refined terminology is an important prerequisite for future teachers, the textbook places great emphasis on technical terminology. The basic facts of didactics of combative systems are followed up by the chapters on the organizational arrangements of combatives instruction and the safety principles of teaching combative activities in particular. To gain more knowledge students are encouraged to consult an extensive list of recommended study literature.
Links
CZ.1.07/2.2.00/28.0221, interní kód MUName: Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (Acronym: IMPACT)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education
PrintDisplayed: 22/7/2024 07:17