VRUBEL, Martin. Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol (The importance of determinant of inclusive education through directors of normal schools). In III. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol
Name in Czech Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol
Name (in English) The importance of determinant of inclusive education through directors of normal schools
Authors VRUBEL, Martin.
Edition III. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW program a bulletin příspěvků
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) facilitátor; bariéra; osoby se zrakovým postižením; školní inkluze; rovnoprávnost; vzdělávání; postoje
Keywords in English facilitator; barrier; person with visual impairment; school inclusion; equality of rights; education; attitudes
Changed by Changed by: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS., učo 84416. Changed: 22/3/2016 21:53.
Abstract
Příspěvek přináší dílčí výsledky širšího výzkumného šetření významu determinant školní inkluze osob se zrakovým postižením pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol. Na vedoucí pracovníky se zaměřujeme z důvodu jejich klíčové role pro úspěch inkluzivního vzdělávání vycházející jak z evropského, tak z českého právního rámce. Kvantitativního výzkumného šetření se zúčastnilo 179 ředitelek a ředitelů z Pardubického kraje, Královéhradeckého kraje a Kraje Vysočina. Pro naše výzkumné šetření jsme zvolili výzkumnou metodu dotazování, techniku dotazník. Z hlediska významnosti determinant se na čelních místech umístily determinanty: schopnost upravit výuku, podpora dalšího vzdělávání učitelů, asistent pedagoga ve třídě. Významným faktorem ovlivňujícím možnost inkluze žáka se zrakovým postižením je též délka praxe respondentů ve školství. Ze statistické analýzy vyplynulo, že vstřícnější ke změnám systému jsou vedoucí pracovníci pracující ve školství méně než 25 let. Dále jsme zjišťovali míru ochoty k zahájení inkluzivního vzdělávání osob s různým typem zrakového postižení. Pomocí statistických postupů jsme sestavili speciální nástroj, kterým tuto ochotu měříme. Jsme tak schopni zjistit, která omezení zrakových funkcí jsou z pohledu managementu škol přijímána lépe a která hůře. Výsledky prezentujeme v našem příspěvku.
PrintDisplayed: 28/5/2024 01:42