Detailed Information on Publication Record
2014
Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami
NAVRÁTIL, Pavel, Monika PUNOVÁ, Pavel BAJER and Jitka NAVRÁTILOVÁBasic information
Original name
Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami
Name in Czech
Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami
Name (in English)
Reflexive assessment in social work with families
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 384 pp. 2014
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50600 5.6 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-7504-7
Keywords (in Czech)
reflexivita; reflektování; sociální práce; posouzení životní situace
Keywords in English
reflexivity; reflection; social work; assessment
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 13/4/2015 09:54, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Kniha „Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami“ prezentuje výsledky dlouhodobého výzkumu, který si klade za cíl prohlubovat teoretické poznání sociální práce. Studie, kterou představujeme v této monografii, je zaměřena na výzkumnou otázku: „Jak lze používat teorie sociální práce v procesu posouzení životní situace klientů, která je ovlivněna podmínkami pozdní modernity/ postmodernity? Možnostmi využití teorie v procesu posouzení se zabýváme v rámci dvou referenčních témat, která práci propojují a jsou jejím ideovým svorníkem. První z nich se váže na předpoklad, že západní společnosti vstoupily do éry pozdní modernity / postmodernity, kterou nahlížíme jako nejobecnější společenský rámec, v němž se sociální práce nyní realizuje jako specifická společenská aktivita a instituce. Druhým horizontálním tématem je teoretická reflexivita, jejíž možnosti a přínos kriticky hodnotíme.
In English
Assessment of the life situation of a client is one of the most challenging tasks in social work. On the one hand it is shrouded in uncertainty as to how to perform it correctly, on the other hand it is burdened by recognizing that the assessment process is crucial for the overall quality of services provided by social workers. The contentiousness of the assessment task is supported by a variety of circumstances and characteristics. A social worker, for example, seeks to capture in the assessment process the image of the client's life situation in its entirety (Musil 2004), the need to assess the life situation is usually caused by a difficult and sometimes dramatic life event (Musil and Šrajer 2008), its outcome then determines the form of the social worker’s intervention and what is most important, in its consequence, also the fate of the client (Navrátil 2007).