KOŠUT, Michal. Hudební forma jako princip myšlení (Musical form as principle of thinking). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 79 pp. ISBN 978-80-210-7566-5. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hudební forma jako princip myšlení
Name in Czech Hudební forma jako princip myšlení
Name (in English) Musical form as principle of thinking
Authors KOŠUT, Michal.
Edition 1. vyd. Brno, 79 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-7566-5
Keywords (in Czech) hudební forma; hudební čas; hudební schema; hudební proces; hudební materiál
Keywords in English music form; music time; music diagram; music process; music material
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Dykastová, učo 371418. Changed: 30/3/2015 14:17.
Abstract
Publikace se zabývá problematikou hudební formy. Na problém pohlíží jak v kontextu historie, tak i technologie kompoziční praxe. Hlavní linie, kterou autor sleduje, je pohled na problém z pozice organizace času v hudbě. Publikace předkládá vlastní koncepci řešení tohoto problému ve formě vytýčení několika možných způsobů kompozičního myšlení a organizace hudebního materiálu a dále pak jejich následné aplikování na časovou osu. Monografie rozlišuje pět základních způsobů práce s materiálem a jeho aplikaci na časovou osu. Hovoří o principech přiřazovacím, monolitním, evolučním, opakovacím a o principu kontrastu. Tyto principy jsou demonstrovány na řadě příkladů z paradigmatu hudby. Kniha zdůrazňuje, že toto pojetí hudební formy je zajímavé a výhodné svojí otevřeností a tedy i obecnou flexibilitou.
Abstract (in English)
The publication deals with musical forms issue, seen in the context of the history as well as the technology of compositional practice . The main line, examined by the author is the view at the problem from the point of time organisation in music. The publication presents its own conception of solving this problem in the form of delimiting several possible ways of framing compositional thinking and organization of musical material, and then their subsequent application to the timeline. The monograph distinguishes five basic ways of working with the material and its application to the timeline. It deals with the assignment, monolithic, evolutionary, and recurrent principles and the principle of contrast . These principles are demonstrated on several examples of music paradigm. The book emphasizes that this musical form concept is interesting and convenient for its directness and its general flexibility, therefore.
PrintDisplayed: 18/4/2024 23:20