Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1232574, author = {Nový, Michal}, article_location = {Bratislava}, article_number = {1}, keywords = {boycott; political participation; political consumerism; lifestyle politics; multilevel modeling; European Values Study}, language = {cze}, issn = {0049-1225}, journal = {Sociológia / Slovak Sociological Review}, title = {Politika v supermarketu: Bojkotující spotřebitelé jako agenti sociální změny}, url = {http://www.sav.sk/journals/uploads/03301213Novy%20OK.pdf}, volume = {47}, year = {2015} }
TY - JOUR ID - 1232574 AU - Nový, Michal PY - 2015 TI - Politika v supermarketu: Bojkotující spotřebitelé jako agenti sociální změny JF - Sociológia / Slovak Sociological Review VL - 47 IS - 1 SP - 87-112 EP - 87-112 PB - Slovenská akadémia vied SN - 00491225 KW - boycott KW - political participation KW - political consumerism KW - lifestyle politics KW - multilevel modeling KW - European Values Study UR - http://www.sav.sk/journals/uploads/03301213Novy%20OK.pdf L2 - http://www.sav.sk/journals/uploads/03301213Novy%20OK.pdf N2 - Na první pohled se hledání příčin, proč si spotřebitelé odpírají některé produkty, může jevit jako výzkumná agenda, kterou by měla primárně objasňovat literatura z oblasti marketingu. Odmítnutí jedince koupit nějaké zboží totiž bývalo obvykle považováno za záležitost trhu, kde rozhodnutí spotřebitele o nákupu významně předurčují ekonomické zákonitosti nabídky a poptávky. V posledních desetiletích se však bojkot do značné míry propojil s konceptem politické participace, a to přesto, že politická povaha spotřebitelského chování je často kontroverzní. Jak zdůrazňují někteří teoretici občanské participace, ve světle neustálého rozšiřování repertoáru participačních modů dnes studium politické participace není příliš daleko od "teorie o všem". Tento článek se snaží představit bojkot jako relevantní nástroj pro ovlivnění politických záležitostí. Aplikuje přitom přístup vytvořený Sidney Verbou a kolektivem, který úsporným způsobem říká, proč jsou někteří lidé politicky aktivní, zatímco jiní nikoliv. Článek reaguje na otázku, jestli jejich dobře známý "model občanského dobrovolnictví" přináší adekvátní teoretický rámec pro vysvětlení tak specifické formy individuální politické akce, jakou je bojkotování, a to na bázi analýzy datového souboru respondentů ze 41 zemí, které obsahuje čtvrtá vlna Evropské studie hodnot (EVS). Vzhledem k hierarchické struktuře dat text využívá ke zkoumání efektů sady individuálních a kontextuálních proměnných na pravděpodobnost bojkotu víceúrovňové modelování. ER -
NOVÝ, Michal. Politika v supermarketu: Bojkotující spotřebitelé jako agenti sociální změny (Politics in the Supermarket: Boycotting Consumers as Agents of Social Change). \textit{Sociológia / Slovak Sociological Review}. Bratislava: Slovenská akadémia vied, 2015, vol.~47, No~1, p.~87-112. ISSN~0049-1225.
|