C 2015

Vrcholně středověká tradice o Velké Moravě. K instrumentalizaci historické tradice.

KALHOUS, David

Basic information

Original name

Vrcholně středověká tradice o Velké Moravě. K instrumentalizaci historické tradice.

Name (in English)

High medieval tradition about Great Moravia. Towards the instrumentalisation of historical tradition

Authors

KALHOUS, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Olomouc, Velká Morava a velkomoravská staroslověnština, p. 90-120, 31 pp. Paleon, 2015

Publisher

Vydavatelství FF UPOL

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00080739

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-87895-03-0

Keywords (in Czech)

Velká Morava; Vrcholný středověk; Pozdní středověk; Identity; Historická tradice

Keywords in English

Great Moravia; High Middle Ages; Late Midle Ages; identities; historical Tradition

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 28/2/2016 17:16, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Vytváření obrazu Velké Moravy a jejího začleňování do příslušných historických narativů můžeme sledovat vlastně již v 9. století. Na jiném místě jsem ukázal na vzájemné vztahy mezi moravskopanonnskými legendami, Kristiánovou legendou, Skazanijim o preloženii knig a Životem Klimentovým. Momenty z dějin Velké Moravy se však objevují i v říšských kronikách a následně v české kronikářské tradici, aby tvořily základ latinské cyrilometodějské hagiografie 14. století. Prozkoumali jsme zejména legendu Tempore Michaelis imperatoris a kroniky Kosmovu, tak řečeného Dalimila a Pulkavovu. Zjistili jsme, že můžeme rozeznat dva hlavní motivy: jeden, který vychází již z Kristiánovy legendy, se soustřeďuje na osudy Cyrila a Metoděje, zmiňuje Bořivojův křest a klade pád Moravy do souvislosti s údajnými rozpory mezi Metodějem a Svatoplukem, či jiným moravským knížetem. Naopak větev kosmovská se inspirovala zřejmě spíše díly některých říšských kronikářů, a i když zmiňuje Bořivojův křest, hlavním řešeným problémem je vztah mezi Svatoplukem a císařem. U Pulkavy se obě větve spojují, přičemž již Dalimil zmiňuje jak Bořivojův křest, tak Svatoplukův pád. Nicméně pád Moravy spojuje se Svatoplukovými porážkami v boji a představu o translaci moravského království formuluje explicitně a neskrývá ji za jemnými narážkami uvnitř textu. Vyústění a důvody konfliktu jsou přitom cennou sondou do myšlenkového světa našich autorů, neboť ukazují, jak by podle nich měl vypadat ideální vztah mezi panovníkem a biskupy, respektive mezi českými vládci a císařem. Vzájemné srovnání jednotlivých variací dále ukazuje, které prvky sdílelo vícero autorů a lze tedy předpokládat, že se jednalo o obecně přijímané „pravdy“, a které se naopak objevují jen u jednotlivých spisovatelů a můžeme je označit za prostředek „individuální“ diskursivní strategie.

In English

Creating the image of Great Moravia and its integration into the relevant historical narratives can actually watch in the 9th century. Elsewhere I have shown the interrelationships between the old church Slavonic cyrilomethodian legends, Legenda Christiani, Skazanijie o preloženii knig and Bios Klimentos. Moments from the history of Great Moravia that formed the basis of Cyril and Methodius Latin hagiography of the 14th century, however, also appear in the imperial chronicles and subsequently in the bohemian chronicles. We explored especially the legend Tempore Michaelis imperatoris and chronicles written by Kosmas, Dalimil and Pulkavovu. We found out that we can discern two main themes: one that comes out of Christian's legend, focuses on the fate of Cyril and Methodius, mentions Bořivoj's baptism and puts Moravia fall in connection with alleged contradictions between Methodius and Svatopluk, or other Moravian prince. Conversely the tradition inspired by Kosmas, who also mentions Bořivoj's baptism, primarily focuses on the relationship between the emperor and Svatopluk. In Chronicle of Pulkava and Dalimil both traditions get united. However, the fall of the Morava follows Svatopluk´s defeat in battle and Pulkava and Dalimil explicitly formulate the idea of translation of Moravian kingdom to Bohemia. Outfall and the reasons for the conflict are yet valuable insight into the intellectual world of our authors, showing how they imagined perfect relationship between the monarch and the bishop, respectively, between the Czech rulers and the Emperor of the Holy Roman Empire. The juxtaposition of individual variation also indicates which elements were shared by several authors, and which ones appear only at the individual writers and can be acknowledged as a part of "individual" discursive strategies.

Links

GAP405/12/0625, research and development project
Name: Magnae Moraviae Fontes Historici I
Investor: Czech Science Foundation, Magnae Moraviae Fontes Historici I