KALHOUS, David. Vrcholně středověká tradice o Velké Moravě. K instrumentalizaci historické tradice. In Vepřek, Miroslav. Velká Morava a velkomoravská staroslověnština. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství FF UPOL. s. 90-120. Paleon. ISBN 978-80-87895-03-0. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vrcholně středověká tradice o Velké Moravě. K instrumentalizaci historické tradice.
Název anglicky High medieval tradition about Great Moravia. Towards the instrumentalisation of historical tradition
Autoři KALHOUS, David (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Olomouc, Velká Morava a velkomoravská staroslověnština, od s. 90-120, 31 s. Paleon, 2015.
Nakladatel Vydavatelství FF UPOL
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00080739
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-87895-03-0
Klíčová slova česky Velká Morava; Vrcholný středověk; Pozdní středověk; Identity; Historická tradice
Klíčová slova anglicky Great Moravia; High Middle Ages; Late Midle Ages; identities; historical Tradition
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 28. 2. 2016 17:16.
Anotace
Vytváření obrazu Velké Moravy a jejího začleňování do příslušných historických narativů můžeme sledovat vlastně již v 9. století. Na jiném místě jsem ukázal na vzájemné vztahy mezi moravskopanonnskými legendami, Kristiánovou legendou, Skazanijim o preloženii knig a Životem Klimentovým. Momenty z dějin Velké Moravy se však objevují i v říšských kronikách a následně v české kronikářské tradici, aby tvořily základ latinské cyrilometodějské hagiografie 14. století. Prozkoumali jsme zejména legendu Tempore Michaelis imperatoris a kroniky Kosmovu, tak řečeného Dalimila a Pulkavovu. Zjistili jsme, že můžeme rozeznat dva hlavní motivy: jeden, který vychází již z Kristiánovy legendy, se soustřeďuje na osudy Cyrila a Metoděje, zmiňuje Bořivojův křest a klade pád Moravy do souvislosti s údajnými rozpory mezi Metodějem a Svatoplukem, či jiným moravským knížetem. Naopak větev kosmovská se inspirovala zřejmě spíše díly některých říšských kronikářů, a i když zmiňuje Bořivojův křest, hlavním řešeným problémem je vztah mezi Svatoplukem a císařem. U Pulkavy se obě větve spojují, přičemž již Dalimil zmiňuje jak Bořivojův křest, tak Svatoplukův pád. Nicméně pád Moravy spojuje se Svatoplukovými porážkami v boji a představu o translaci moravského království formuluje explicitně a neskrývá ji za jemnými narážkami uvnitř textu. Vyústění a důvody konfliktu jsou přitom cennou sondou do myšlenkového světa našich autorů, neboť ukazují, jak by podle nich měl vypadat ideální vztah mezi panovníkem a biskupy, respektive mezi českými vládci a císařem. Vzájemné srovnání jednotlivých variací dále ukazuje, které prvky sdílelo vícero autorů a lze tedy předpokládat, že se jednalo o obecně přijímané „pravdy“, a které se naopak objevují jen u jednotlivých spisovatelů a můžeme je označit za prostředek „individuální“ diskursivní strategie.
Anotace anglicky
Creating the image of Great Moravia and its integration into the relevant historical narratives can actually watch in the 9th century. Elsewhere I have shown the interrelationships between the old church Slavonic cyrilomethodian legends, Legenda Christiani, Skazanijie o preloženii knig and Bios Klimentos. Moments from the history of Great Moravia that formed the basis of Cyril and Methodius Latin hagiography of the 14th century, however, also appear in the imperial chronicles and subsequently in the bohemian chronicles. We explored especially the legend Tempore Michaelis imperatoris and chronicles written by Kosmas, Dalimil and Pulkavovu. We found out that we can discern two main themes: one that comes out of Christian's legend, focuses on the fate of Cyril and Methodius, mentions Bořivoj's baptism and puts Moravia fall in connection with alleged contradictions between Methodius and Svatopluk, or other Moravian prince. Conversely the tradition inspired by Kosmas, who also mentions Bořivoj's baptism, primarily focuses on the relationship between the emperor and Svatopluk. In Chronicle of Pulkava and Dalimil both traditions get united. However, the fall of the Morava follows Svatopluk´s defeat in battle and Pulkava and Dalimil explicitly formulate the idea of translation of Moravian kingdom to Bohemia. Outfall and the reasons for the conflict are yet valuable insight into the intellectual world of our authors, showing how they imagined perfect relationship between the monarch and the bishop, respectively, between the Czech rulers and the Emperor of the Holy Roman Empire. The juxtaposition of individual variation also indicates which elements were shared by several authors, and which ones appear only at the individual writers and can be acknowledged as a part of "individual" discursive strategies.
Návaznosti
GAP405/12/0625, projekt VaVNázev: Magnae Moraviae Fontes Historici I
Investor: Grantová agentura ČR, Magnae Moraviae Fontes Historici I
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 03:42