Informační systém MU
ŠVAŘÍČEK, Roman. Chybějící metafora. In Konference VZDĚLÁNÍ A DNEŠEK. Konference k 50. výročí úmrtí prof. Otokara Chlupa Katedra pedagogiky FF UK. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Chybějící metafora
Název anglicky Missing Metaphor
Autoři ŠVAŘÍČEK, Roman.
Vydání Konference VZDĚLÁNÍ A DNEŠEK. Konference k 50. výročí úmrtí prof. Otokara Chlupa Katedra pedagogiky FF UK, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky metaphor; learning; teaching
Změnil Změnil: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Změněno: 1. 4. 2015 23:15.
Anotace
ahlédneme-li současný teoretický diskurz vzdělávání, nalezneme neuvěřitelně velký korpus technických návodů, metod a strategií na efektivní vzdělávání. Je nemožné posoudit, která metoda je vhodnější pro dobré vzdělávání. Podíváme-li se na současný empirický výzkum vyučování, uvidíme, že při frontální výuce žáci dostávají jednoduché faktografické otázky, na které jednoslovně odpovídají, ve většině případů správně, a učitel jejich odpověď jen zřídka hodnotí. Diskrepance mezi technickou rovinou a empirickými doklady je důsledkem absentující ideové roviny. V pedagogických vědách chybí metafora vzdělání, která by obě roviny propojila a poskytla ideové zdůvodnění. V příspěvku bude analyzována převládající metafora vzdělání jako zboží, která reflektuje postoje společnosti v současné vzdělanostní ekonomice. Cílem vystoupení je poukázat na to, jak tato metafora omezuje uvažování o vzdělání (v každodenní konverzaci či vědeckém teoretizování) a začít diskusi o tom, jak by mohla ona chybějící metafora vypadat.
Anotace anglicky
Looking back to the current theoretical discourse of education, we find incredibly large corpus of technical manuals, methods and strategies for effective learning. It is impossible to assess which method is preferable for a good education. If we look at the current empirical research on teaching, we see that in frontal teaching pupils receive simple factual questions that correspond to one word, in most cases correctly, and answer their teacher rarely evaluated. The discrepancy between the technical level and the empirical evidence is the result of absentee ideological plane. The lack of educational sciences education metaphor that would combine the two planes and provided the ideological justification. The paper analyzed the dominant metaphor of education as a commodity, which reflects the attitudes of society in the contemporary knowledge-based economy. The aim of the presentation is to show how this metaphor limits of thinking about education (in everyday conversation or scientific theorizing) and start a discussion on how could she look metaphor missing.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaVNázev: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Zobrazeno: 30. 4. 2024 17:31