p 2015

Chybějící metafora

ŠVAŘÍČEK, Roman

Basic information

Original name

Chybějící metafora

Name (in English)

Missing Metaphor

Edition

Konference VZDĚLÁNÍ A DNEŠEK. Konference k 50. výročí úmrtí prof. Otokara Chlupa Katedra pedagogiky FF UK, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

metaphor; learning; teaching
Změněno: 1/4/2015 23:15, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Abstract

V originále

ahlédneme-li současný teoretický diskurz vzdělávání, nalezneme neuvěřitelně velký korpus technických návodů, metod a strategií na efektivní vzdělávání. Je nemožné posoudit, která metoda je vhodnější pro dobré vzdělávání. Podíváme-li se na současný empirický výzkum vyučování, uvidíme, že při frontální výuce žáci dostávají jednoduché faktografické otázky, na které jednoslovně odpovídají, ve většině případů správně, a učitel jejich odpověď jen zřídka hodnotí. Diskrepance mezi technickou rovinou a empirickými doklady je důsledkem absentující ideové roviny. V pedagogických vědách chybí metafora vzdělání, která by obě roviny propojila a poskytla ideové zdůvodnění. V příspěvku bude analyzována převládající metafora vzdělání jako zboží, která reflektuje postoje společnosti v současné vzdělanostní ekonomice. Cílem vystoupení je poukázat na to, jak tato metafora omezuje uvažování o vzdělání (v každodenní konverzaci či vědeckém teoretizování) a začít diskusi o tom, jak by mohla ona chybějící metafora vypadat.

In English

Looking back to the current theoretical discourse of education, we find incredibly large corpus of technical manuals, methods and strategies for effective learning. It is impossible to assess which method is preferable for a good education. If we look at the current empirical research on teaching, we see that in frontal teaching pupils receive simple factual questions that correspond to one word, in most cases correctly, and answer their teacher rarely evaluated. The discrepancy between the technical level and the empirical evidence is the result of absentee ideological plane. The lack of educational sciences education metaphor that would combine the two planes and provided the ideological justification. The paper analyzed the dominant metaphor of education as a commodity, which reflects the attitudes of society in the contemporary knowledge-based economy. The aim of the presentation is to show how this metaphor limits of thinking about education (in everyday conversation or scientific theorizing) and start a discussion on how could she look metaphor missing.

Links

GA13-23578S, research and development project
Name: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching