B 2014

Role komunikace v procesu integrace žáka se sluchovým postižením

PITNEROVÁ, Pavla

Basic information

Original name

Role komunikace v procesu integrace žáka se sluchovým postižením

Name in Czech

Role komunikace v procesu integrace žáka se sluchovým postižením

Name (in English)

The Role of the Communication in the Integration Process of the Pupil with Hearing

Edition

1. vyd. Brno, 171 pp. 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-7596-2

Keywords (in Czech)

vzdělávání; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; integrace; inkluze; sluchové postižení; komunikace; výzkum; kvantitativní metodologie; kvalitativní metodologie; případová studie

Keywords in English

education; pupils with special educational needs; integration; inclusion; hearing impairment; communication; research; quantitative methodology; qualitative methodology; case study

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 2/4/2015 14:11, Mgr. Jana Dykastová

Abstract

V originále

Monografie představuje tři výzkumné projekty, zaměřené na zkoumání připravenosti studentů učitelství a učitelů z jižní Moravy na integraci žáků se sluchovým postižením do běžných škol. Výzkum kombinuje různé výzkumné techniky pro srovnání mezi postoji a zkušenosti učitelů. Z metod a technik byly použity: analýza odborné literatury, obsahová analýza a technika dotazníku. Následuje případová studie, která představuje výsledky dlouhodobého pozorování procesu integrace chlapce se sluchovým postižením do běžné školy a doplňuje tak výstupy z předchozích statisticky zpracovaných zjištění. Soubor výzkumných nástrojů se skládá z dlouhodobého pozorování účastníků, analýzy dokumentů a hloubkových rozhovorů.

In English

The monograph presents three particular research projects focused on the exploring of special education students and teachers from the South Moravia preparedness to integrate children with hearing impairment into educational system: mainstream schools and relevant services. The following methods and techniques were used: professional literature review, content analysis and questionnaire. The case study was used for the long-term observation of the boy with hearing impairment due to his integration into mainstream school. The methodological toolkit consists of long-term participant observation, document analysis and in-depth interviews.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education