Detailed Information on Publication Record
2015
Kristijonas Donelaitis a jeho Metai: hledání koheze
ŠEFERIS, VaidasBasic information
Original name
Kristijonas Donelaitis a jeho Metai: hledání koheze
Name (in English)
Kristijonas Donelaitis and his poem Metai: on the search of the cohesion
Authors
ŠEFERIS, Vaidas (440 Lithuania, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pražský lingvistický kroužek, FF UK, 23 03 2015, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00082671
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Donelaitis; Donalitius; Roční doby; litevská literatura; textová koheze; baltistika; filologie; stará literatura; izotopie; diskursivní izotopie; diskurs; diskursivní analýza; Pobaltí; Baltské státy
Keywords in English
Donelaitis; Donalitius; The Seasons; Lithuanian literature; textual cohesion; isotopy; discourse; text; old literature; philology; Baltic lands
Tags
Tags
International impact
Změněno: 9/3/2016 17:52, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Základní dílo litevské literatury - „Roční doby“ Kristijonase Donelaitise - zůstávají také jednou z největších záhad této literatury. Nevíme, kdy přesně vznikly (pravděpodobně v polovině 18. st.), nevíme, komu byly určeny, nevíme, zda je autor zamýšlel jako jedno a jednotné dílo či takový záměr neměl. Kolísá také žánrové zařazení tohoto básnického díla. Jak tedy můžeme rozumně uchopit celistvost tohoto textu? Jaké nástroje k tomu nabízí moderní filologie? A k jakým výsledkům s jejich pomocí dospějeme?
In English
The basic literary work of the Lithuanian literature - Metai (The Seasons) by Kristijonas Donelaitis - remains also one of the greatest mysteries of this literature. We know neither exact dates of its creation, nor the intended composition: whether Metai was composed as one and coherent text or as four independent poems. So how we can approach this work of art? What instruments does modern philology have to analyze it? And what results could we expect by applying those instruments?
Links
MUNI/A/1107/2014, interní kód MU |
|