k 2015

Možnosti práce s diverzitou žáků : z případových studií základních škol

HLOUŠKOVÁ, Lenka, Kateřina TRNKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ and Milan POL

Basic information

Original name

Možnosti práce s diverzitou žáků : z případových studií základních škol

Name (in English)

Dealing with student diversity : from case studies of basic schools

Authors

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina TRNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milan POL (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Konference České pedagogické společnosti: Škola a její křižovatky, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 26.-27. 3 .2015, České Budějovice, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00082678

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

diverzita žáků; inkluzivní vzdělávání; základní škola; vícečetná případová studie

Keywords in English

student diversity; inclusive education; basic school; multiple case study

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 23/3/2016 09:56, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

V tomto příspěvku popisujeme, jak v průběhu pedagogického procesu pracuje vedení školy a učitelé běžných základních škol s diverzitou žáků, přičemž se zaměřujeme na oblast výuky a sociálních vztahů mezi žáky. Příspěvek vychází z dat vícečetné případové studie škol, které se explicitně nehlásí ke konceptu inkluzivního vzdělávání. Základními zdroji dat byly hloubkové rozhovory s vedením školy (ředitelem, zástupci ředitele, případně dalšími členy vedení školy), učiteli prvního i druhého stupně školy, vychovatelkami a asistenty pedagoga. Pracujeme také s výsledky analýz dokumentů školy a dotazníkových šetření adresovaných celému pedagogickému sboru.

In English

This article describes how school leaders and teachers at basic school handle student diversity in the course of the educational process. The focus is on teaching and social relations among students. The article is based on data of a multiple case study of schools that do not explicitly advocate the concept of inclusive education The basic source of data was in-depth interviews with school leaders (headteacher, deputy headteachers or other school leaders), teachers of basic school (primary and lower secondary levels), educators and teacher assistants. Also, results of analyses of school documents and questionnaire surveys addressed to the whole teaching staff were taken into account.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects