Detailed Information on Publication Record
2015
Možnosti práce s diverzitou žáků : z případových studií základních škol
HLOUŠKOVÁ, Lenka, Kateřina TRNKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ and Milan POLBasic information
Original name
Možnosti práce s diverzitou žáků : z případových studií základních škol
Name (in English)
Dealing with student diversity : from case studies of basic schools
Authors
HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina TRNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milan POL (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Konference České pedagogické společnosti: Škola a její křižovatky, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 26.-27. 3 .2015, České Budějovice, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00082678
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
diverzita žáků; inkluzivní vzdělávání; základní škola; vícečetná případová studie
Keywords in English
student diversity; inclusive education; basic school; multiple case study
Tags
Reviewed
Změněno: 23/3/2016 09:56, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
V tomto příspěvku popisujeme, jak v průběhu pedagogického procesu pracuje vedení školy a učitelé běžných základních škol s diverzitou žáků, přičemž se zaměřujeme na oblast výuky a sociálních vztahů mezi žáky. Příspěvek vychází z dat vícečetné případové studie škol, které se explicitně nehlásí ke konceptu inkluzivního vzdělávání. Základními zdroji dat byly hloubkové rozhovory s vedením školy (ředitelem, zástupci ředitele, případně dalšími členy vedení školy), učiteli prvního i druhého stupně školy, vychovatelkami a asistenty pedagoga. Pracujeme také s výsledky analýz dokumentů školy a dotazníkových šetření adresovaných celému pedagogickému sboru.
In English
This article describes how school leaders and teachers at basic school handle student diversity in the course of the educational process. The focus is on teaching and social relations among students. The article is based on data of a multiple case study of schools that do not explicitly advocate the concept of inclusive education The basic source of data was in-depth interviews with school leaders (headteacher, deputy headteachers or other school leaders), teachers of basic school (primary and lower secondary levels), educators and teacher assistants. Also, results of analyses of school documents and questionnaire surveys addressed to the whole teaching staff were taken into account.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU |
|