Detailed Information on Publication Record
2015
Význam nemoci, dožívání a smrti pro současný život Romů: sociálně-antropologická perspektiva
KAŠPAROVÁ, IrenaBasic information
Original name
Význam nemoci, dožívání a smrti pro současný život Romů: sociálně-antropologická perspektiva
Name in Czech
Význam nemoci, dožívání a smrti pro současný život Romů: sociálně-antropologická perspektiva
Name (in English)
The meaning of illness, dying and death for contemporary Roma people: perspective of social anthropology
Authors
KAŠPAROVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Onkologie, Solen s.r.o. 2015, 1802-4475
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Public health system, social medicine
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/15:00082679
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
smrt; nemoc; dožívání; antropologie; medicíny; Romové
Keywords in English
death; illness; dying; anthropology of medicine; Roma
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 8/4/2015 22:10, Irena Kašparová, M.A., Ph.D.
V originále
Článek představuje pohled Romů na nemoc, umírání a smrt z perspektivy sociální antropologie. Sociální věda definuje nemoc v prvé řadě jako stav protikladný zdraví. Jako taková je do značné míry subjektivní a relativní, ovlivněná rodnou (nativní) kulturou. Etnomedicína, podobor sociální antropologie nabízí pro snadnější pochopení odlišné ontologické vize Model vysvětlení Artura Kleinmana (1980), který je v textu využíván. Článek nenabízí praktická řešení a návody pro každodenní jednání s pacienty. Poukazuje spíše na odlišnosti a podobnosti v chování a v promýšlení nemoci a smrti dvěma vedle sebe žijícími kulturami. Ve své celistvosti představuje text výzvu promýšlení takových kategorií, jakými jsou kvalita života či dobrá smrt.
In English
This paper aims to describe the ways Roma people deal with illness and death from the perspective of social anthropology. Social science defines illness primarily as an opposite to the state of health. As such, it sees it to large extend as a subjective and relative phenomenon, seriously determined by ones native culture. To illustrate the context, the author uses Explanatory model of Arthur Kleinman (1980) and sets it against the primary data, observed during the interaction between the Roma and the majority medical staff in the current Czech Republic. Paper does not offer practical solutions. Rather, it points to differences and similarities in acting and thinking about illness by two different cultures, uplifting relativity of its validity in mutual interaction, as well as stereotypes that burden both teams of actors.