BERÁNEK, Jaroslav. Teorie čísel jako prostředek motivace ve vyučování matematice (The number theory as the means of motivation in teaching of mathematics). In 9. didaktická konference s mezinárodní účastí. 2015. ISBN 978-80-210-7814-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teorie čísel jako prostředek motivace ve vyučování matematice
Name in Czech Teorie čísel jako prostředek motivace ve vyučování matematice
Name (in English) The number theory as the means of motivation in teaching of mathematics
Authors BERÁNEK, Jaroslav.
Edition 9. didaktická konference s mezinárodní účastí, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7814-7
Keywords (in Czech) Motivace; matematika; teorie čísel; rozklady čísel
Keywords in English Motivation; mathematics; number theory; decomposition of numbers
Changed by Changed by: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc., učo 2311. Changed: 9/4/2015 12:27.
Abstract
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na středních a vysokých školách. V příspěvku jsou obsaženy formulace a naznačeno řešení některých jednoduchých aditivních problémů teorie čísel (určení pythagorejských trojic přirozených čísel včetně analogických úloh, rozklad čísel na součet kvadrátů atp.). Uvedené problémy mohou být využity jako motivační činitele při výuce matematiky
Abstract (in English)
The article was created as the result of the research oriented at the innovation of the content and forms of teaching mathematics at secondary schools and universities. In the article there are included examples and solutions of some easy additive problems of number theory (finding Pythagorean triads of natural numbers with analogical examples, partition of numbers into the sum of squares etc.). Solving of these problems could motivate the students for the study of mathematics
PrintDisplayed: 1/5/2024 22:24