k 2015

Teorie čísel jako prostředek motivace ve vyučování matematice

BERÁNEK, Jaroslav

Basic information

Original name

Teorie čísel jako prostředek motivace ve vyučování matematice

Name in Czech

Teorie čísel jako prostředek motivace ve vyučování matematice

Name (in English)

The number theory as the means of motivation in teaching of mathematics

Edition

9. didaktická konference s mezinárodní účastí, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Motivace; matematika; teorie čísel; rozklady čísel

Keywords in English

Motivation; mathematics; number theory; decomposition of numbers
Změněno: 9/4/2015 12:28, doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.

Abstract

V originále

Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na středních a vysokých školách. V příspěvku jsou obsaženy formulace a naznačeno řešení některých jednoduchých aditivních problémů teorie čísel (určení pythagorejských trojic přirozených čísel včetně analogických úloh, rozklad čísel na součet kvadrátů atp.). Uvedené problémy mohou být využity jako motivační činitele při výuce matematiky

In English

The article was created as the result of the research oriented at the innovation of the content and forms of teaching mathematics at secondary schools and universities. In the article there are included examples and solutions of some easy additive problems of number theory (finding Pythagorean triads of natural numbers with analogical examples, partition of numbers into the sum of squares etc.). Solving of these problems could motivate the students for the study of mathematics