Detailed Information on Publication Record
2015
Teorie čísel jako prostředek motivace ve vyučování matematice
BERÁNEK, JaroslavBasic information
Original name
Teorie čísel jako prostředek motivace ve vyučování matematice
Name in Czech
Teorie čísel jako prostředek motivace ve vyučování matematice
Name (in English)
The number theory as the means of motivation in teaching of mathematics
Authors
Edition
9. didaktická konference s mezinárodní účastí, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Motivace; matematika; teorie čísel; rozklady čísel
Keywords in English
Motivation; mathematics; number theory; decomposition of numbers
Změněno: 9/4/2015 12:28, doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
V originále
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na středních a vysokých školách. V příspěvku jsou obsaženy formulace a naznačeno řešení některých jednoduchých aditivních problémů teorie čísel (určení pythagorejských trojic přirozených čísel včetně analogických úloh, rozklad čísel na součet kvadrátů atp.). Uvedené problémy mohou být využity jako motivační činitele při výuce matematiky
In English
The article was created as the result of the research oriented at the innovation of the content and forms of teaching mathematics at secondary schools and universities. In the article there are included examples and solutions of some easy additive problems of number theory (finding Pythagorean triads of natural numbers with analogical examples, partition of numbers into the sum of squares etc.). Solving of these problems could motivate the students for the study of mathematics