ČEŠKOVÁ, Tereza and Petr KNECHT. Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ. In Škola a její křižovatky, 22. konference České pedagogické společnosti. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ
Name in Czech Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ
Name (in English) Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ
Authors ČEŠKOVÁ, Tereza and Petr KNECHT.
Edition Škola a její křižovatky, 22. konference České pedagogické společnosti, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English problem-solving competence; problem tasks; phases of the problem task solving cycle; problem typology
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Češková, Ph.D., učo 209756. Changed: 10/4/2015 14:36.
Abstract
Problémovou výuku je možné považovat za jednu z důležitých komponent produktivní kultury vyučování a učení. Požadavek na řešení problémových učebních úloh mj. vyplývá z cílového nastavení kurikulárních dokumentů, dle kterých by vzdělávání mělo směřovat k rozvíjení kompetence k řešení problémů. Na základě analýzy videozáznamů hodin přírodovědy (1. st. ZŠ) a zeměpisu (2. st. ZŠ) se v příspěvku budeme snažit zodpovědět: (a) v jaké míře jsou problémové úlohy ve výuce na obou stupních ZŠ zastoupeny, (b) jak jsou problémové úlohy na obou stupních ZŠ didakticky koncipovány – z hlediska typů problémů a z hlediska (ne)přítomnosti jednotlivých fází cyklu řešení problémových úloh. Výsledky výzkumu indikují překvapivá zjištění hovořící ve prospěch větší didaktické elaborovanosti problémových úloh pozorovaných na 1. stupni ZŠ. Zjištění se autoři snaží hlouběji interpretovat. Vznik příspěvku byl podpořen projektem GA ČR GA14-06480S Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky.
Abstract (in English)
Problem based teaching and learning can be considered one of the most important components of productive culture of teaching and learning. The need to use problem task results also from the goals set in the curricular documents, which state that school education should develop problem-solving competence. Using video-recordings of primary Science lessons and lower secondary Geography lessons we would like to answer these questions: (a) to what extent are problem tasks used in instruction on both levels, (b) how are problem tasks on both levels didactically built – as far as problem typology and phases of the problem task solving cycle are concerned. The results indicate quite surprising results – they point to higher didactic level of problem tasks on primary level. The paper will discuss the findings further. The paper was supported by GA ČR GA14-06480S Producing pedagogical knowledge for improvement: altering teaching situations for the better.
Links
GA14-06480S, research and development projectName: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Czech Science Foundation, Producing pedagogical knowledge for improvement: altering teaching situations for the better
PrintDisplayed: 27/4/2024 05:34