D 2014

Centrum informačního vzdělávání na MU – cesta k akademickým kompetencím doktorandů

MAZÁČOVÁ, Pavlína

Basic information

Original name

Centrum informačního vzdělávání na MU – cesta k akademickým kompetencím doktorandů

Name (in English)

Information Literacy Center at MU - path to the academic competence of doctoral students

Authors

MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2014, p. 193-202, 10 pp. 2014

Publisher

Mendelova univerzita Brno

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00080047

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7509-001-0

Keywords (in Czech)

akademické kompetence; CEINVE; doktorandi; informační gramotnost; informační vzdělávání; Masarykova univerzita; vzdělávání; vysoké školy

Keywords in English

Academic competence; CEINVE; graduate students; information literacy; Masaryk University; education; high school

Tags

Změněno: 1/3/2018 10:49, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na téma informačního vzdělávání v prostředí vysokých škol v ČR, v první části teoretickými a výzkumnými východisky, ve druhé části v kontextu edukačních aktivit Centra informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě (CEINVE). Autorka věnuje pozornost primárně cílové skupině doktorandů se záměrem poukázat na potřebu komplexní a funkční podpory informačního vzdělávání přispívajícího k rozvoji informační gramotnosti a v širším pojetí k optimalizaci akademických kompetencí doktorandů. Teoretická východiska i argumenty edukačních aktivit jsou podpořeny výzkumným šetřením Centra informačního vzdělávání, zaměřeným na analýzu vzdělávacích potřeb doktorandů.

In English

This paper focuses on the topic of information literacy education at universities in the Czech Republic, in the first part of the theoretical and research base in the second part of the educational activities in the context of the Information Education at Masaryk University (CEINVE). The author pays attention to the primary target group of doctoral students with the intention to highlight the need for a comprehensive and functional support information education contributing to the development of information literacy in a broader sense to optimize the academic competence of students. Theoretical background and arguments of educational activities are supported by the Research Center survey information education, focusing on the analysis of educational needs of students.

Links

CZ.1.07/2.2.00/28.0241, interní kód MU
Name: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU (Acronym: CEINVE)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education