CÍDLOVÁ, Hana and Gabriela KUBĚNOVÁ. Pracujeme s grafy stejným způsobem? (Do we work with graphs in the same way?). In 9. didaktická konference s mezinárodní účastí. 2015. ISBN 978-80-210-7814-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pracujeme s grafy stejným způsobem?
Name in Czech Pracujeme s grafy stejným způsobem?
Name (in English) Do we work with graphs in the same way?
Authors CÍDLOVÁ, Hana and Gabriela KUBĚNOVÁ.
Edition 9. didaktická konference s mezinárodní účastí, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7814-7
Keywords (in Czech) Motivace; chemie; dovednost; grafy
Keywords in English Motivation; chemistry; skill; graphs
Changed by Changed by: doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr., učo 761. Changed: 13/4/2015 14:22.
Abstract
Práce s grafy dnes patří takřka ke klíčovým součástem přírodovědné gramotnosti. Tento komplex dovedností je ovlivněn zejména typem grafu, zkušenostmi a znalostmi žáka a kontextem, v němž je graf uveden. Proto by práce s grafy měla být vyučována kromě matematiky i v jiných vyučovacích předmětech. Navzdory tomu je většina výzkumných prací zaměřena na využití grafů v matematice a mnohem méně pozornosti je věnováno práci s grafy v přírodovědných předmětech („science“). Naším cílem proto bylo otestovat úroveň vybraných dovedností práce s grafy v chemickém kontextu u českých žáků na konci základní školy a na konci gymnaziálního vzdělávání chemii (včetně odpovídajících ročníků osmiletého gymnázia) a pokusit se vyhodnotit, zda existují významné rozdíly v dovednosti práce s grafy v závislosti na pohlaví žáků.
Abstract (in English)
Graphing skills belong to key components of scientific literacy nowadays. This complex of skills is influenced mainly by the appearance of the graph, experience and knowledge of the student and the context in which the graph is used. Therefore, graphing skills should be taught not only within mathematics but also in other subjects. Despite this, most of the research focuses on graphing skills at mathematics and much less attention has been devoted to working with graphs at science. Our aim therefore was to test the level of selected graphing skills in chemical context with Czech pupils at the end of lower secondary school and at the end of upper secondary school chemistry education and, at the same time, and try to determine whether there are significant differences in graphing skills, depending on the gender of students.
PrintDisplayed: 7/5/2024 21:43