SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci (Youth Subcultures: From Deviation to Fragmentation). Sociální pedagogika/Social education. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2015, vol. 3, No 1, p. 36-55. ISSN 1805-8825.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci
Name in Czech Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci
Name (in English) Youth Subcultures: From Deviation to Fragmentation
Authors SMOLÍK, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální pedagogika/Social education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati, 2015, 1805-8825.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/15:00082707
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) subkultura mládeže; sociologická škola; chicagská sociologická škola; Centrum pro studium populární kultury; post-subkulturní teorie
Keywords in English youth subcultures; sociological school; Chicago School; Centre for Contemporary Cultural Studies (CCCS); post-subcultural theory
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 22/4/2016 13:25.
Abstract
Tento teoretický text představuje problematiku subkultur mládeže a snaží se definovat základní pojmy, které jsou nezbytné pro studium této problematiky v kontextu sociální pedagogiky a sociologie. Těmito pojmy jsou kultura, dominantní kultura, subkultura, kontrakultura, scéna atd. Tento článek se věnuje také základní definici subkultur mládeže, popisuje tuto kategorii na základě současných debat, tak jak je používají sociologické školy, které se zabývaly tímto tématem z pozic sociologie, sociální pedagogiky či sociální práce. Jedná se o chicagskou sociologickou školu, Centrum pro studium populární kultury a soudobé post-subkulturní přístupy. V závěru je také poukázáno na diskusi týkající se postupnému nahrazování sociologického termínu subkultura.
Abstract (in English)
This theoretical text introduces the issue of youth subcultures and tries to define particular basic concepts that are essential for the study of this issue in context of social pedagogy and sociology. These terms include culture, dominant culture, subculture, counterculture, scene, etc. The article also deals with the basic definition of youth subcultures; it discusses this category on the basis of current debates and then introduces various sociological schools which have dealt with this issue for a long time. These are the Chicago school of sociology, Center for the Study of Popular Culture and the post-subculture approaches. Finally, it is noted that in the last two decades there has occurred a fragmentation of particular styles, which led to the gradual replacement of sociological term subculture.
PrintDisplayed: 29/5/2024 23:56