k 2015

On formal manifestation of spatial conceptualization in Japanese

MATELA, Jiří

Basic information

Original name

On formal manifestation of spatial conceptualization in Japanese

Name in Czech

K formální manifestaci prostorové konceptualizace v japonštině

Authors

Edition

Cog Ling in Brno 2015: Metaphor in Action, 2015

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

prostor; schéma; japonština; konceptualizace

Keywords in English

space; schema; japanese language; conceptualization

Tags

International impact
Změněno: 3/2/2016 12:49, Mgr. Zuzana Kubovčáková, M.A., Ph.D.

Abstract

V originále

Manifestations of spatial cognition in languages of the world have been an object of various studies within the field of cognitive linguistics (e.g. Sinha & Jensen de López, 2000; Talmy, 2007). Most of them deal with conceptual schemas, such as those represented by prepositions (in, on, before, behind and others in English; v, za, před, do and others in Czech etc.). My goal in this talk is to give examples of spatial conceptualization of INSIDE and OUTSIDE, as represented by the concepts of UCHI and SOTO in the Japanese language. The categories of UCHI and SOTO are widely recognized as functioning in social structures or behavior of the Japanese. Naturally, expressions "uchi" and "soto" exist within the lexicon of the Japanese language. I will show, that the two concepts can be used as a valid tool for the description of several formal phenomena of the Japanese language, phenomena that include demonstratives, verbs (and auxiliaries) of movement, politeness or lexicon. Since my talk is intended to be within the realms of cognitive linguistics, I will provide not only the structural description, but also an attempt of providing an explanation – i.e. the motivation for the UCHI/SOTO structuration of the Japanese language.

In Czech

Manifestace prostorové kognice v jazycích světa je předmětem mnoha studií v rámci kognitivní lingvistiky (např. Sinha & Jensen de López, 2000; Talmy, 2007). Většina z těchto studií se zabývá konceptuálními schématy, jako jsou ta, vyjadřovaná pomocí předložek (in, on, before, behind aj. v angličtině; v, za, před, do aj. v češtině etc.). Mým cílem v tomto příspěvku je dát příklady prostorové konceptualizace VNITŘNÍHO a VNĚJŠÍHO tak, jak se tato projevuje v konceptech UČI a SOTO v japonském jazyce. Kategorie UČI a SOTO jsou běžně uznávány jako funkční kategorie v sociálních strukturách nebo v chování Japonců. Přirozeně výrazy "uči" a "soto" existují v lexikálním inventáři moderní japonštiny. Já se pokusím demonstrovat, že tyto dva koncepty mohou být využity jako funkční nástroj pro popis různorodých formálních jevů v japonském jazyce (demonstrativa, slovesa dávání, slovesa pohybu, zdvořilost aj.). Jelikož má můj příspěvek snahu zapadnout do kontextu kognitivní lingvistiky, pokusím se nabídnout nejen strukturální popis, ale i explanaci – tj. motivaci pro strukturaci japonského jazyka skrze UČI/SOTO.