ČOUPKOVÁ, Eva. Monstrous space of Piranesi in the works of M.G. Lewis and W.H. Ainsworth. In Hradec Králové Anglophone Conference 2015 24. - 25. března 2015. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Monstrous space of Piranesi in the works of M.G. Lewis and W.H. Ainsworth
Autoři ČOUPKOVÁ, Eva.
Vydání Hradec Králové Anglophone Conference 2015 24. - 25. března 2015, 2015.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova anglicky G.B. Piranesi; Gothic novels; Victorian novels;
Změnil Změnila: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Změněno: 8. 4. 2016 15:14.
Anotace
Abstract: Labyrinthine dungeons constitute a typical trope appearing in the Gothic literature of the 1790s, as well as in Victorian Gothic novels. The origins of this emblematic Gothic space were largely influenced by a series of engravings of the Italian painter G.B. Piranesi who in his sixteen prints entitled Carceri d’Invenzione depicted the interiors of vast prisons with tiny figures struggling in the huge illogical areas. The present study compares the oppressive architecture of the subterranean spaces in M.G. Lewis’s romance The Monk and a succession of stairs, trapdoors and cells in W.H. Ainsworth’s Tudor novel The Tower of London. While Lewis adds magic to enhance the monumental dimensions of the crypts in the Spanish convent, transforming it into a dark, daemonic realm, controlled by the oppressive institution of the Inquisition, Ainsworth, even when dealing with a historical topic, brings the Gothic prison to the Nineteenth Century Britain, transforming a typical Gothic setting into a national one.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 23:18