SOCHOR, Pavel. Disability and Art Creation. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 133 pp. ISBN 978-80-210-7579-5. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Disability and Art Creation |
Name in Czech | Postižení v kontextu výtvarné tvorby |
Authors | SOCHOR, Pavel. |
Edition | 1. vyd. Brno, 133 pp. 2014. |
Publisher | Masarykova univerzita |
Other information | |
---|---|
Original language | English |
Type of outcome | Book on a specialized topic |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
ISBN | 978-80-210-7579-5 |
Keywords (in Czech) | umění; arteterapie; speciální výtvarná výchova; inkluzivní vzdělávání; postižení; výtvarné dílo; výtvarná tvorba |
Keywords in English | art; art therapy; special art education; inclusive education; disability; art work; art creation |
Tags | Munipress |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Jana Dykastová, učo 371418. Changed: 28/4/2015 14:56. |
Abstract |
---|
This book analyzes through theoretical research the field of art creation in special education, art education, art therapy and visual art. The work is divided into three chapters. The first chapter contains analytical study focusing on disability images in visual arts in selected periods of European art history. The second chapter deals with art work creation in education and therapy. It aims to compare theoretical foundations of art therapy, special art education and inclusive art didactics. The final chapter focuses on establishment of authors with disabilities as artists and art creation as a specific strategy for social inclusion. |
Abstract (in Czech) |
---|
Odborná kniha prostřednictvím teoretického výzkumu analyzuje oblasti výtvarné tvorby ve speciální pedagogice, výtvarné výchově, arteterapii a umění. Práce je členěna do tří kapitol. První kapitola obsahuje výzkumně-analytickou studii na téma zobrazování postižení ve vybraných obdobích evropských dějin umění. Druhá kapitola se zabývá problematikou výtvarné tvorby ve výchově, vzdělávání a terapii. Komparuje teoretická východiska arteterapie, speciální výtvarné výchovy a inkluzivní výtvarné didaktiky. Třetí kapitola se věnuje etablování osob s postižením jako autorů uměleckých artefaktů a umělecké tvorbě jako specifické strategii sociální inkluze. Odborná kniha prostřednictvím teoretického výzkumu analyzuje oblasti výtvarné tvorby ve speciální pedagogice, výtvarné výchově, arteterapii a umění. Práce je členěna do tří kapitol. První kapitola obsahuje výzkumně-analytickou studii na téma zobrazování postižení ve vybraných obdobích evropských dějin umění. Druhá kapitola se zabývá problematikou výtvarné tvorby ve výchově, vzdělávání a terapii. Komparuje teoretická východiska arteterapie, speciální výtvarné výchovy a inkluzivní výtvarné didaktiky. Třetí kapitola se věnuje etablování osob s postižením jako autorů uměleckých artefaktů a umělecké tvorbě jako specifické strategii sociální inkluze. |
Links | |
---|---|
EE2.3.30.0009, research and development project | Name: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci |