Detailed Information on Publication Record
2015
Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries
SHMIDT, VictoriaBasic information
Original name
Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries
Name in Czech
Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
Authors
SHMIDT, Victoria (643 Russian Federation, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 130 pp. Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries, 2015
Publisher
MUNI PRESS
Other information
Language
English
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/15:00082812
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-7834-5
Keywords (in Czech)
blahobyt dětí; romské etnikum; dětí s postižením v České zemi
Keywords in English
child welfare; Roma; children with disabilities Czech lands
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 1/3/2018 14:11, Mgr. Victoria Shmidt, Ph.D.
V originále
Despite attempts to propose a better understanding of the sources and the consequences of segregation, the discourses and practices associated with Roma and disabled children in the Czech Republic remain extremely politicised and to some extent separated from interdisciplinary approaches which can potentially exploring segregation in its appropriate theoretical framework. The book explores the formation of institutions and discourses regarding education and social care for Roma and disabled children in the Czech lands over last 150 years. In line with the principle of historisation, the author explains the contemporary path dependence of child welfare blocking the reform towards the integration of Roma and disabled by the institutional discourse-analysis based upon archive materials, professional periodicals and secondary surveys.
In Czech
Přes veškeré pokusy o lepší porozumění příčinám a důsledkům segregace dětí romského etnika a dětí se zdravotním postižením v ČR zůstává tato silně zpolitizovaná problematika na okraji zájmu mnoha vědeckých disciplín. Chybí zejména interdisciplinární přístup, který by dokázal prohloubit současné poznání a pomohl tak vypracovat ucelenou teorii segregace. Tato kniha sleduje formování institucí a diskursů, týkajících se vzdělávání a sociální péče, které byly a jsou za posledních 150 let v českých zemích určené dětem s postižením a dětem romského etnika. V souladu se zásadou historizace používá autorka institucionální diskurs-analýzu, kdy na základě zkoumání v archivech, rozboru odborných periodik a sekundárních výzkumů vysvětluje současné nedostatky a limity reforem směrujících k integraci dětí s postižením a romského etnika.
Links
EE2.3.30.0037, research and development project |
|