B 2015

Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries

SHMIDT, Victoria

Basic information

Original name

Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries

Name in Czech

Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost

Authors

SHMIDT, Victoria (643 Russian Federation, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 130 pp. Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries, 2015

Publisher

MUNI PRESS

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00082812

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7834-5

Keywords (in Czech)

blahobyt dětí; romské etnikum; dětí s postižením v České zemi

Keywords in English

child welfare; Roma; children with disabilities Czech lands

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 1/3/2018 14:11, Mgr. Victoria Shmidt, Ph.D.

Abstract

V originále

Despite attempts to propose a better understanding of the sources and the consequences of segregation, the discourses and practices associated with Roma and disabled children in the Czech Republic remain extremely politicised and to some extent separated from interdisciplinary approaches which can potentially exploring segregation in its appropriate theoretical framework. The book explores the formation of institutions and discourses regarding education and social care for Roma and disabled children in the Czech lands over last 150 years. In line with the principle of historisation, the author explains the contemporary path dependence of child welfare blocking the reform towards the integration of Roma and disabled by the institutional discourse-analysis based upon archive materials, professional periodicals and secondary surveys.

In Czech

Přes veškeré pokusy o lepší porozumění příčinám a důsledkům segregace dětí romského etnika a dětí se zdravotním postižením v ČR zůstává tato silně zpolitizovaná problematika na okraji zájmu mnoha vědeckých disciplín. Chybí zejména interdisciplinární přístup, který by dokázal prohloubit současné poznání a pomohl tak vypracovat ucelenou teorii segregace. Tato kniha sleduje formování institucí a diskursů, týkajících se vzdělávání a sociální péče, které byly a jsou za posledních 150 let v českých zemích určené dětem s postižením a dětem romského etnika. V souladu se zásadou historizace používá autorka institucionální diskurs-analýzu, kdy na základě zkoumání v archivech, rozboru odborných periodik a sekundárních výzkumů vysvětluje současné nedostatky a limity reforem směrujících k integraci dětí s postižením a romského etnika.

Links

EE2.3.30.0037, research and development project
Name: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce