SHMIDT, Victoria. Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries. Online. 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2015, 130 pp. Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries. ISBN 978-80-210-7834-5. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7834-2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries
Name in Czech Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
Authors SHMIDT, Victoria (643 Russian Federation, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 130 pp. Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries, 2015.
Publisher MUNI PRESS
Other information
Original language English
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00082812
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7834-5
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7834-2015
Keywords (in Czech) blahobyt dětí; romské etnikum; dětí s postižením v České zemi
Keywords in English child welfare; Roma; children with disabilities Czech lands
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Victoria Shmidt, Ph.D., učo 320753. Changed: 1/3/2018 14:11.
Abstract
Despite attempts to propose a better understanding of the sources and the consequences of segregation, the discourses and practices associated with Roma and disabled children in the Czech Republic remain extremely politicised and to some extent separated from interdisciplinary approaches which can potentially exploring segregation in its appropriate theoretical framework. The book explores the formation of institutions and discourses regarding education and social care for Roma and disabled children in the Czech lands over last 150 years. In line with the principle of historisation, the author explains the contemporary path dependence of child welfare blocking the reform towards the integration of Roma and disabled by the institutional discourse-analysis based upon archive materials, professional periodicals and secondary surveys.
Abstract (in Czech)
Přes veškeré pokusy o lepší porozumění příčinám a důsledkům segregace dětí romského etnika a dětí se zdravotním postižením v ČR zůstává tato silně zpolitizovaná problematika na okraji zájmu mnoha vědeckých disciplín. Chybí zejména interdisciplinární přístup, který by dokázal prohloubit současné poznání a pomohl tak vypracovat ucelenou teorii segregace. Tato kniha sleduje formování institucí a diskursů, týkajících se vzdělávání a sociální péče, které byly a jsou za posledních 150 let v českých zemích určené dětem s postižením a dětem romského etnika. V souladu se zásadou historizace používá autorka institucionální diskurs-analýzu, kdy na základě zkoumání v archivech, rozboru odborných periodik a sekundárních výzkumů vysvětluje současné nedostatky a limity reforem směrujících k integraci dětí s postižením a romského etnika.
Links
EE2.3.30.0037, research and development projectName: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce
PrintDisplayed: 22/8/2024 12:31