TUŠKOVÁ, Jana Marie. Postupy a metody kritického myšlení - prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka (Critical Thinking Procedures and Methods - Means of Development of Reading Literacy in Lessons of Czech Language in 2nd Stage of Primary School). Online. Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 139, No 33, p. 42-48. ISSN 0323-0449. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postupy a metody kritického myšlení - prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka
Name (in English) Critical Thinking Procedures and Methods - Means of Development of Reading Literacy in Lessons of Czech Language in 2nd Stage of Primary School
Authors TUŠKOVÁ, Jana Marie
Edition Komenský, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 0323-0449.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) český jazyk; kritické myšlení; čtenářská gramotnost; 2. stupeň základní školy
Keywords in English Czech language; critical thinking; reading literacy; 2nd stage of primary school
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D., učo 27761. Changed: 13/3/2016 19:42.
Abstract
Příspěvek se zaměřuje na praktické možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti u žáků 2. stupně základních škol. Je určen zejména učitelům českého jazyka, ale uvedené metody kritického myšlení, které nabízí program RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení), lze aplikovat i v dalších předmětech. V úvodních pasážích textu jsou čtenáři seznámeni s vysvětlením pojmu kritické myšlení, dále pak s pojetím čtenářské gramotnosti, jejími složkami a nezbytnými podmínkami. Podstatu příspěvku tvoří příklady praktického využití vybraných metod kritického myšlení ve výuce českého jazyka.
Abstract (in English)
The contribution deals with practical possibilities of how to develop reading literacy of pupils in the 2nd stage of primary school. In particular, it is intended for teachers of Czech language; however, the mentioned critical thinking methods that are offered by RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) may also be used in other school subjects. In the introduction, readers are acquainted with the term “critical thinking” and the concept of reading literacy with its components and necessary conditions. The core of the text consists of illustrations of how particular critical thinking methods can be used in Czech language lessons.
PrintDisplayed: 24/4/2024 05:41