ŘEHULKOVÁ, Hana. O pojmu konkretizace u Romana Ingardena, k poznámce na str. 334. In Interpretácia, chápanie a komunikácia. Medzinárodná vedecká konferencia, 6. - 7. mája 2015, Banská Bystrica - Kráľova Studňa. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název O pojmu konkretizace u Romana Ingardena, k poznámce na str. 334
Název anglicky About Ingarden´s "concretization", a note on p. 334
Autoři ŘEHULKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Interpretácia, chápanie a komunikácia. Medzinárodná vedecká konferencia, 6. - 7. mája 2015, Banská Bystrica - Kráľova Studňa, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00082836
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky interpretace; konkretizace; Ingarden
Klíčová slova anglicky interpretation; concretization; Ingarden
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Hana Řehulková, Ph.D., učo 179690. Změněno: 24. 3. 2016 13:50.
Anotace
Konference o obecných problémech interpretace. Na konferenci byl přednesen referát Konkretizace Romana Ingardena, k poznámce na str. 334. V teorii uměleckého literárního díla Romana Ingardena je pro fenomén interpretace postulován termín konkretizace. Ve své klíčové práci Umělecké dílo literární v poznámce na str. 334 však upozorňuje na možný problém, vyplývající z jeho přesvědčení, že „s literárním dílem můžeme esteticky obcovat a živě je postihnout pouze v podobě jedné z konkretizací.“ Oním možným problémem je skutečnost, že je-li konkretizace jedinou možnou cestou k poznání díla, nedochází de facto nikdy k poznání literárního díla samotného, ale vždy jen k poznání naší konkretizace toho díla. Ingarden se v tomto místě své teorie ocitá nebezpečně blízko paradoxnímu tvrzení, že chceme-li literární dílo identifikovat, musíme je nutně číst, číst dílo znamená je konkretizovat, přičemž žádnou konkretizaci nelze identifikovat s dílem samým. Cesta k dílu jako takovému tak není ve výsledku principiálně možná. Zodpovědět otázku, zda je Ingardenovo řešení tohoto problému dostatečné, či zda ve věci poznání literárního uměleckého díla upadá do tenat agnosticismu, bude cílem našeho příspěvku.
Anotace anglicky
The conference about general problems of interpretation. The papers "About Ingarden's "concretization", a note on p. 334" was presented. The concept concretization is postulated for phenomenon interpretation in Ingarden's theory of artistic literary works. However, the potential problem become apparent in footnote on p. 334 in Ingarden's mainly work Literary Work of Art. The problem originates from his conviction is that "with literary work can be aesthetically operate only in one form of concretization." The potential problem lies in the fact that if a concretization is the only possible way how to get to know a work, there is no possibility how to grasp the work itself because we can never know what to grasp at all. An this seems to be a kind of paradox: to identify a text, we have to read it; to read the text is to concretizate it; but how to such a business when we never know what a text to identify? Any ways seems to be closed. The aim of the contribution is to explore if Ingarden's solution of this problem is sufficient, or whether he introduces a kind of epistemological agnosticism.
Návaznosti
MUNI/A/1150/2014, interní kód MUNázev: Estetika v kontextu umění a věd o člověku (Akronym: ES-SV)
Investor: Masarykova univerzita, Estetika v kontextu umění a věd o člověku, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 27. 9. 2024 01:59