JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ, Jana OBROVSKÁ and Adéla SOURALOVÁ. Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti (Ethnic Diversity in the Classroom. Sameness in Difference). 1st ed. Praha: Portál, 2015, 256 pp. ISBN 978-80-262-0792-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti
Name in Czech Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti
Name (in English) Ethnic Diversity in the Classroom. Sameness in Difference
Authors JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kateřina LIŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana OBROVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Adéla SOURALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, 256 pp. 2015.
Publisher Portál
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14230/15:00080793
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-262-0792-4
Keywords (in Czech) etnicita; vzdělávání; nerovnosti; stejnost; různost
Keywords in English ethnicity; education; inequalities; sameness; difference
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 12/5/2015 12:17.
Abstract
Kniha se komplexně zabývá problematikou vzdělávání žáků migrantů a žáků z etnických menšin. Všímá si přitom role všech relevantních aktérů a postupuje při prozkoumání vztahu mezi etnicitou a vzděláváním od makrosociální úrovně reprezentované např. vzdělávacími politikami až po mikrosociologickou rovinu studia každodennosti v etnicky různorodých třídních kolektivech. V úvodu kniha čtenáře seznamuje s klíčovými pojmy a koncepty (vzdělávací, migrační a reprodukční strategie) a nabízí exkurz do vymezení etnicity jako analytické a empirické kategorie, která může být ve školním prostředí zkoumána pomocí etnografických metod. Následuje kontextualizace tématu skrze uvedení do historických proměn migrace do československého a českého prostředí. Jednotlivé kapitoly pokrývají všechny relevantní oblasti zkoumané problematiky.
Abstract (in English)
The book focuses on the education of pupils from migrant and ethnic background. The education is studied from different perspectives - from the macro level of educational politics to the microsociological level of everyday lives in ethnically mixed classrooms. Drawing upon ethnographic research, the book illuminates how children, teachers, and parents make sense of (ethnic) differences in educational process.
Links
GAP404/12/1487, research and development projectName: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Acronym: MOPED)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/5/2024 14:30