ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství a jeho využití v konstruktivisticky orientovaném vzdělávání (Curating Digital Information and Its Use in Constructivist-oriented Education). In INFORUM 2015: 21. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích. Praha: Albertina icome Praha. 15 pp. ISSN 1801-2213. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Digitální informační kurátorství a jeho využití v konstruktivisticky orientovaném vzdělávání
Name (in English) Curating Digital Information and Its Use in Constructivist-oriented Education
Authors ČERNÝ, Michal.
Edition Praha, INFORUM 2015: 21. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích, 15 pp. 2015.
Publisher Albertina icome Praha
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Documentation, librarianship, work with information
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISSN 1801-2213
Keywords (in Czech) kurátorství; konstruktivismus; metadata; Bibblo
Keywords in English curatorship; constructivism; metadata; Bibblo
Changed by Changed by: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Changed: 8/3/2016 14:59.
Abstract
Digitální informační kurátorství představuje jednu z nejzajímavějších a nejtvořivějších činností, které běžný knihovník může vykonávat – získávat informace na určité téma, agregovat zdroje, provádět jejich metadatický popis, hodnotit je, dávat jim kontext a v neposlední řadě je v graficky přiměřené podobě nabídnout koncovému konzumentovy. Příspěvek se bude věnovat problematice informačního kurátorství v kontextu konstruktivistické pedagogiky, která je založená na práci se znalostmi a zájmy každého jednotlivce. Fenomén digitálního informačního kurátorství zasadí do kontextu osobního vzdělávacího prostředí a personalizovaných vzdělávacích systémů. Zajímavým seřazené a dobře zpracované balíčky s elektronickými informačními zdroji se budou stávat významnou složkou doplňující klasický e-learning a proces vzdělávání a vytvářejí zajímavý most mezi knihovnictvím a pedagogikou. Jsou nejen velkou výzvou, ale také otazníkem ve vztahu ke kompetenčním standardům knihovníků i učitelů.
Abstract (in English)
Digital information curatorship is one of the most interesting and most creative activities that common librarian can perform – to obtain information on a certain topic, aggregate resources. Can perform metadata description sets, evaluate them, giving context and collections of these objects and „packages“ graphically appropriate form to offer the end user. This presentation will address the issue of curating information in the context of constructivist pedagogy, which is based on work done with the knowledge and interests of each individual. The phenomenon of digital information curating integrates the context of personalized learning environments and personalized education systems. An interesting and well-ordered packages processed with electronic information sources will become an important component of complement the conventional e-learning and the learning process and create an interesting bridge between librarianship and pedagogy. They are not only challenging but also a question mark in relation to competency standards for teachers and librarians.
Links
CZ.1.07/1.3.00/51.0035, interní kód MUName: INTERES - Informační technologie realizované spoluprací
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 1.3 Further education of employees of schools and educational institutes
PrintDisplayed: 29/3/2024 00:17