2015
Prekoncepty žáků předcházející chemický experiment
ŠINDELKOVÁ, Monika; Alžběta MÁLKOVÁ a Irena PLUCKOVÁZákladní údaje
Originální název
Prekoncepty žáků předcházející chemický experiment
Název česky
Prekoncepty žáků předcházející chemický experiment
Název anglicky
The preconceptions of the students foregoing chemical experiment
Autoři
ŠINDELKOVÁ, Monika (203 Česká republika, garant, domácí); Alžběta MÁLKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Irena PLUCKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, XXXIII. International Colloquium on the Management of Educational Process: proceedings of abstracts and electronic versions of reviewed contributions on CD‑ROM, od s. nestránkováno, 8 s. 2015
Nakladatel
Univerzita Obrany
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00083081
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7231-995-4
Klíčová slova česky
Prekoncept; konstruktivistické učení; experiment; pojmová mapy; asociační úloha; analýza kresby
Klíčová slova anglicky
Preconception; constructivist learning; experiment; conceptual map; association task; analysis of the drawing
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2016 16:53, PhDr. Mgr. Monika Bortlíková
V originále
Ve vyučovacím procesu se dnes poměrně často klade důraz na práci s prekoncepty. Jejich definice je velice různorodá, ale v obecném znění jde o naivní představy jedince, které jsou vytvářeny během každodenního života. Tyto představy mohou být neúplné či dokonce nesprávné. Vzdělávací proces by měl dané pojmy rozvíjet a především vytvářet mezi nimi vztahy vedoucí k pochopení různých jevů především v oblasti přírodovědných předmětů (chemie, fyzika či biologie). Text článku vysvětluje nepostradatelnou roli prekonceptů v každé vyučovací hodině u každého žáka. Úvodní část objasňuje pojem prekoncept a následně jej spojuje s konstruktivistickým učením. Součástí článku je i výčet a stručná charakteristika nejčastěji používaných metod pro určení prekonceptů. V neposlední řadě je v textu popsán a shrnut provedený výzkum, který na výzkumném vzorku žáků 8. ročníku základních škol mapoval nejčastější prekoncepty předcházející chemickým experimentům. Výzkumné šetření pracovalo s analýzou žákovských výtvorů (metoda kresby) k pěti zadaným pojmům.
Anglicky
In the educational process is now quite often put emphasis preconceptions. Their definition is very diverse, but in general the naive ideas of individuals that are generated during everyday life. These ideas may be incomplete or incorrect. The educational process should develop the terms and create relations between them. These processes are leading to easier understanding of various phenomena, especially in the field of science subjects (physic, chemistry and biology). The article explains the indispensable role of the preconceptions in the each lesson for the each student. In the first part it explains the term of the preconception. In the next part of the article is combined the term of preconception with constructivistic learning. Additionally, this article discusses the most common methods which are used for the determi-nation of preconceptions. Finally the article describes and summarizes the research carried out on the sample 8th grade pupils of basic schools, which charted the most common preconcep-tions of these students foregoing any chemical experiment. The research survey worked with the most common analysis method (pupil´s creations = drawing method) and five specified terms.