Informační systém MU
ŠINDELKOVÁ, Monika, Alžběta MÁLKOVÁ and Irena PLUCKOVÁ. Prekoncepty žáků předcházející chemický experiment (The preconceptions of the students foregoing chemical experiment). In Eva Hájková, Kamila Hasilová. XXXIII. International Colloquium on the Management of Educational Process: proceedings of abstracts and electronic versions of reviewed contributions on CD‑ROM. 1st ed. Brno: Univerzita Obrany, 2015, p. nestránkováno, 8 pp. ISBN 978-80-7231-995-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Prekoncepty žáků předcházející chemický experiment
Name in Czech Prekoncepty žáků předcházející chemický experiment
Name (in English) The preconceptions of the students foregoing chemical experiment
Authors ŠINDELKOVÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Alžběta MÁLKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Irena PLUCKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, XXXIII. International Colloquium on the Management of Educational Process: proceedings of abstracts and electronic versions of reviewed contributions on CD‑ROM, p. nestránkováno, 8 pp. 2015.
Publisher Univerzita Obrany
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00083081
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7231-995-4
Keywords (in Czech) Prekoncept; konstruktivistické učení; experiment; pojmová mapy; asociační úloha; analýza kresby
Keywords in English Preconception; constructivist learning; experiment; conceptual map; association task; analysis of the drawing
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Monika Bortlíková, učo 322537. Changed: 7/3/2016 16:53.
Abstract
Ve vyučovacím procesu se dnes poměrně často klade důraz na práci s prekoncepty. Jejich definice je velice různorodá, ale v obecném znění jde o naivní představy jedince, které jsou vytvářeny během každodenního života. Tyto představy mohou být neúplné či dokonce nesprávné. Vzdělávací proces by měl dané pojmy rozvíjet a především vytvářet mezi nimi vztahy vedoucí k pochopení různých jevů především v oblasti přírodovědných předmětů (chemie, fyzika či biologie). Text článku vysvětluje nepostradatelnou roli prekonceptů v každé vyučovací hodině u každého žáka. Úvodní část objasňuje pojem prekoncept a následně jej spojuje s konstruktivistickým učením. Součástí článku je i výčet a stručná charakteristika nejčastěji používaných metod pro určení prekonceptů. V neposlední řadě je v textu popsán a shrnut provedený výzkum, který na výzkumném vzorku žáků 8. ročníku základních škol mapoval nejčastější prekoncepty předcházející chemickým experimentům. Výzkumné šetření pracovalo s analýzou žákovských výtvorů (metoda kresby) k pěti zadaným pojmům.
Abstract (in English)
In the educational process is now quite often put emphasis preconceptions. Their definition is very diverse, but in general the naive ideas of individuals that are generated during everyday life. These ideas may be incomplete or incorrect. The educational process should develop the terms and create relations between them. These processes are leading to easier understanding of various phenomena, especially in the field of science subjects (physic, chemistry and biology). The article explains the indispensable role of the preconceptions in the each lesson for the each student. In the first part it explains the term of the preconception. In the next part of the article is combined the term of preconception with constructivistic learning. Additionally, this article discusses the most common methods which are used for the determi-nation of preconceptions. Finally the article describes and summarizes the research carried out on the sample 8th grade pupils of basic schools, which charted the most common preconcep-tions of these students foregoing any chemical experiment. The research survey worked with the most common analysis method (pupil´s creations = drawing method) and five specified terms.
Displayed: 27/7/2024 18:44