V originále
Prezentace přináší pohled na schopnost učitelů mateřských škol všímat si důležitých aspektů při práci s dětmi. Teoretická východiska jsou opřena o koncept rozvoje tzv. reflektivního praktika. Výsledky dosavadních šetření ukazují, že je pro učitele obtížné verbalizovat svoje výkony a k hlubší analýze docházejí až při facilitaci. To znamená s pomocí cílených otázek, které podporují a rozvíjí vyšší hladiny myšlenkových operací, jakými jsou analýza, hodnocení, hledání alternativ apod. Výsledky naznačují, že většina učitelů se soustředila ve větší míře na činnosti učitelky než na činnosti dětí. Středoškolsky vzdělané učitelky využívaly častěji obecnějších popisů a byly daleko kritičtější k práci sledované učitelky než respondentky s vysokoškolským vzděláním. Zjištění také ukázala na souvislosti mezi dosaženým vzděláním (středoškolským a vysokoškolským) a mírou tacitních a explicitních znalostí, které učitelé při reflexi své práce použili.
In English
Syslová, Z. Výběrové zaměření pozornosti učitelů mateřských škol, prezentace na konferenci Nové výzvy pro předškolní pedagogiku 26.3.2015 Klíčová slova: Učitel mateřské školy, reflektivní praktik, profesní vidění Key words: Pre-school teacher, reflective practice, professional vision Prezentace přináší pohled na schopnost učitelů mateřských škol všímat si důležitých aspektů při práci s dětmi. Teoretická východiska jsou opřena o koncept rozvoje tzv. reflektivního praktika. Výsledky dosavadních šetření ukazují, že je pro učitele obtížné verbalizovat svoje výkony a k hlubší analýze docházejí až při facilitaci. To znamená s pomocí cílených otázek, které podporují a rozvíjí vyšší hladiny myšlenkových operací, jakými jsou analýza, hodnocení, hledání alternativ apod. Výsledky naznačují, že většina učitelů se soustředila ve větší míře na činnosti učitelky než na činnosti dětí. Středoškolsky vzdělané učitelky využívaly častěji obecnějších popisů a byly daleko kritičtější k práci sledované učitelky než respondentky s vysokoškolským vzděláním. Zjištění také ukázala na souvislosti mezi dosaženým vzděláním (středoškolským a vysokoškolským) a mírou tacitních a explicitních znalostí, které učitelé při reflexi své práce použili. Presentation gives an insight into the ability of pre-school teachers noticing important aspects when working with children. Theoretical solutions are based on the concept of so-called development reflective practitioner. Results of previous surveys show that teachers find it difficult to verbalize their performances and in-depth analysis to attend at facilitation. That means using targeted questions that encourage and develop higher levels of intellectual operations such as analysis, evaluation, so finding alternatives. The results indicate that the majority of teachers concentrate more on the activities of teachers than children's activities. Secondary education teachers often use general descriptions and were far more critical to the work pursued teacher than respondents with higher education. The findings also pointed to the connection between educational attainment (secondary and tertiary) and the degree of tacit and explicit knowledge that teachers reflect on their work when used.