PEŠKOVÁ, Karolína, Tomáš JANKO, Michal LUPAČ, Karel ŠEVČÍK, Tomáš DOLEŽAL, Josef MORAVEC, Pavla SÝKOROVÁ and Tereza ČEŠKOVÁ. Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění (Curriculum of primary and lower secondary school: methodological approaches and empirical findings). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 132 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 38. ISBN 978-80-210-7582-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění
Name (in English) Curriculum of primary and lower secondary school: methodological approaches and empirical findings
Authors PEŠKOVÁ, Karolína, Tomáš JANKO, Michal LUPAČ, Karel ŠEVČÍK, Tomáš DOLEŽAL, Josef MORAVEC, Pavla SÝKOROVÁ and Tereza ČEŠKOVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, 132 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 38, 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-7582-5
Keywords (in Czech) kurikulum; základní škola; metodologický přístup; teoretický rámec; empirická zjištění
Keywords in English curriculum; primary and lower secondary school; methodological approach; theoretical framework; empirical findings
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Dykastová, učo 371418. Changed: 18/6/2015 11:49.
Abstract
V odborné knize jsou rozpracovány teoretické rámce, metodologické přístupy a výzkumné nástroje umožňující realizovat výzkum různých forem existence kurikula (především projektovaného kurikula). V jednotlivých kapitolách jsou řešena výzkumná témata jako komparace kurikula tělesné výchovy, finanční gramotnost v kurikulu, názory žáků na elektronické učebnice, rozvíjení kompetence k řešení problémů v hodinách přírodovědy ad. Zastřešujícím a výchozím kurikulárním dokumentem pro tuto knihu je přitom Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, v rámci nějž se většina autorů kapitol vymezuje. Kniha výzkumně pokrývá různé formy existence kurikula (především projektované a realizované kurikulum) a prezentuje návrhy a realizace různých fází výzkumných šetření.
Abstract (in English)
The monograph introduces theoretical background, methodological approaches and research instruments for research into various forms of curriculum (especially planned curriculum). Individual chapters discuss topics such as comparative research of curricular documents of Physical education, financial literacy in the curriculum, pupils’ views on e-textbooks, development of the problem-solving competence in Science etc. The main curricular document most of the authors of the book refer to is the Framework Educational Programme for Elementary Education. The monograph covers research into different forms of curriculum (especially planned and realized curriculum) and presents designs and realisation of various phases of investigations.
Links
EE2.3.30.0009, research and development projectName: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
MUNI/A/0813/2013, interní kód MUName: Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění (Acronym: KUME 2014)
Investor: Masaryk University, Category A
MUNI/B/0931/2013, interní kód MUName: Cyklus konferencí k problematice kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání (Acronym: CYKO)
Investor: Masaryk University, Category B
PrintDisplayed: 12/7/2024 14:48