BUDÍNOVÁ, Irena. Reálná čísla ve školské matematice (Real numbers in school mathematics). Učitel matematiky. Jednota českých matematiků a fyziků, 2015, vol. 23, No 2, p. 105-120. ISSN 1210-9037.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reálná čísla ve školské matematice
Name (in English) Real numbers in school mathematics
Authors BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Učitel matematiky, Jednota českých matematiků a fyziků, 2015, 1210-9037.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00083153
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) reálná čísla; školská matematika; formální vzdělávání
Keywords in English real numbers; school mathematics; formal education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Irena Budínová, Ph.D., učo 15471. Changed: 21/3/2016 10:12.
Abstract
Článek pojednává o výuce reálných čísel na základní škole. Uvažujeme konkrétní reálná čísla - některé odmocniny a číslo pi. Žáci obvykle tato čísla při výpočtech zaokrouhlují a pracují s nimi jako s desetinnými čísly. Neuvědomují si, že se jedná o jiný druh čísel. Ukazujeme možnosti práce s těmito čísly, která rozvíjí funkční a limitní myšlení. Článek vznikl v rámci výzkumu týkajícího se úspěšnosti studentů učitelství matematiky v matematických disciplínách.
Abstract (in English)
The contribution deals with real numbers at primary school. We consider concrete numbers - some roots, Number pi. Pupils can use these numbers in calculations as decimal numbers and do not realise that these are different kinds of numbers. We show a possibility of working with the numbers so that the functional thinking and limit thinking is developed. The outcome arised in the frame of research with success of future math teachers in mathematical subjects.
PrintDisplayed: 27/7/2024 23:43