STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ and Vojtěch ŽÁK. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (Field didactics: development – state of the art – perspectives). Online. 1. elektronické vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 468 pp. ISBN 978-80-210-7884-0. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy
Name (in English) Field didactics: development – state of the art – perspectives
Authors STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ and Vojtěch ŽÁK
Edition 1. elektronické vydání. Brno, 468 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-7884-0
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015
Keywords (in Czech) oborové didaktiky, vyučování, učení, učitelství, transformace obsahu
Keywords in English field didactics, teaching, learning, teaching profession, content transformation
Tags Munipress
Bibliography 1321 records
Changed by Changed by: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Changed: 22/6/2015 10:11.
Abstract
Oborové didaktiky jsou vědními disciplínami zaměřenými na oborově specifickou dimenzi vyučování a učení ve škole i mimo ni. Jejich agenda sahá od vymezování a zdůvodňování cílů oborového vyučování a učení přes výběr, legitimizaci a didaktickou transformaci obsahů až k metodické strukturaci učebních procesů. Problémem českého školství je, že oborové didaktiky u nás nebyly po dlouhou dobu s náležitými nároky systematicky pěstovány. Přesto se rozvinuly do podoby relativně svébytných vědních disciplín, jak o tom svědčí tato kniha. Jejím cílem je podat pohled na vývoj a stav oborových didaktik v České republice a naznačit perspektivy jejich dalšího směřování.
Abstract (in English)
Field didactics are scientific disciplines that focus on the domain-specific dimension of teaching and learning in and outside of school environment. They deal with a range of issues, from defining and justifying aims of teaching and learning in the specific field/subject, to legitimation and didactic transformation of content, and to methodical structuring of learning processes. A general issue in the Czech educational system is the fact that field didactics have not been systematically developed with adequate demands for a long period of time. Despite this they have grown into relatively independent scientific disciplines, as is evident in this book. The publication aims to give an overview of the development and state of the art of field didactics in the Czech Republic and discuss the prospects for their future.
PrintDisplayed: 24/4/2024 02:18