PAŘIL, Vilém. Dopravní infrastruktura a hluková zátěž obyvatelstva: Municipality versus regiony (Transport Infrastructure and Population Noise Pollution Burden: Municipalities versus Regions). In Ing. Viktorie KLÍMOVÁ, Ph.D. Ing. Vladimír ŽÍTEK, Ph.D. XVIII. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH. 2015th ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 596-602. ISBN 978-80-210-7861-1. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-7861-2015-80.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dopravní infrastruktura a hluková zátěž obyvatelstva: Municipality versus regiony
Name in Czech Dopravní infrastruktura a hluková zátěž obyvatelstva: Municipality versus regiony
Name (in English) Transport Infrastructure and Population Noise Pollution Burden: Municipalities versus Regions
Authors PAŘIL, Vilém (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 2015. vyd. Brno, XVIII. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH, p. 596-602, 7 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/15:00083197
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-7861-1
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-7861-2015-80
UT WoS 000358536300080
Keywords (in Czech) Doprava; hluková zátěž; obyvatelstvo; municipality
Keywords in English Transport; noise pollution; population; municipalities
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Ing. Vilém Pařil, Ph.D., učo 76412. Changed: 28/8/2015 16:36.
Abstract
Článek se zabývá hlukovou zátěží na příkladu regionálních komunikací, přičemž cílem tohoto článku je identifikace hlukem zatížených obyvatel v regionu soudržnosti Jihovýchod na vybraných komunikacích a identifikace míry tohoto zatížení. Předmětnými komunikacemi jsou regionální silnice II. třídy, u kterých v mnoha případech nebylo provedeno mapování hlukové zátěže. Je zde tedy použita metodika opírající se strategické hlukové mapy, ale umožňující na základě územní identifikace i analýzu dopadů na ostatních komunikacích a především umožňující jejich vzájemné srovnání. Výsledky ukazují, že zhruba jedna třetina délky komunikací vede v konfliktním pásmu rezidenčních zón, přičemž na některých komunikacích je toto trasování v kombinaci s vysokou intenzitou dopravy. Může tedy docházet k velmi významným dopadům pro obyvatele. Dalším aspektem tohoto zatížení hlukem z regionálních komunikací je odlišnost mezi nositeli zatížení (obce a jejich obyvatelé) a odpovědnými správci komunikací (kraje).
Abstract (in English)
This paper deals with noise pollution caused by regional roads. The goal of this article lies in identification of population burdened with noise and also identification the level of noise pollution in the cohesion region of Southeast. Focus is on 2nd class roads where in many cases the strategic noise mapping haven´t been performed as in the case of express roads in the Czech Republic. Consequently the geographical and spatial methodology is presented here in this paper that is based on strategic noise pollution mapping but enables the providing of comparison or separated roads and its burdens for population. Results show one third of road routing lies in conflict zones with residential areas in some cases with the combination of high traffic density. In these cases the impact for population can be significant. Other conflict lies in the ambivalence between the bearer of noise burden (municipalities and population) and relevant road administrator (regions).
Links
MUNI/A/1197/2014, interní kód MUName: Hodnocení účelnosti rozvojových projektů - praktická aplikace a konceptualizace dosažených výseldků
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 5/9/2024 07:18