ČUŘÍK, Jaroslav. Multimedia journalist in the newsrooms of Czech and Slovak „Hospodářské noviny“. In Matúš, J. – Petranová, D. Marketing Identity : Explosion of Innovations. Trnava: Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, Slovak Republic, 2014, p. 373-392. ISBN 978-80-8105-666-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Multimedia journalist in the newsrooms of Czech and Slovak „Hospodářské noviny“
Name in Czech Multimediální novinář v redakcích českých a slovenských Hospodářských novin
Authors ČUŘÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Trnava, Marketing Identity : Explosion of Innovations, p. 373-392, 20 pp. 2014.
Publisher Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, Slovak Republic
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50800 5.8 Media and communications
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00083229
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-8105-666-6
ISSN 1339-5726
UT WoS 000358899600028
Keywords (in Czech) konvergence; mediální rutiny; multimediální novinář; multimediální žurnalistika; redakce
Keywords in English convergence; media routines; multimedia journalist; multimedia journalism; newsroom
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 18/2/2019 10:48.
Abstract
The case study examines the question of the impact of interconnecting the print and web platforms on the manner and organisation of work of newsrooms and journalists in the Czech and Slovak “Hospodářské noviny” dailies. The author assumes that the journalist’s work increasingly acquires a multimedia character. A multimedia journalist may do more work, and owing to the technological advancements and the economics, editors-in-chief require more frequently that print media journalists should be able not only to write but also to create posts for the website. However, multimedia work is not an individual task only. The whole newsroom may also serve as a multimedia unit and individuals are then specialists in a specific multimedia activity. The research has confirmed that connecting the surveyed media with web news portals changes the manner and organisation of work of newsrooms and journalists. These changes are gradual, and yet the interconnection of the print and web platforms is becoming more profound. In both surveyed media, there are partially interconnected newsrooms where multimedia journalists – individuals work as well; nevertheless, the newsrooms function particularly, in terms of multimedia, as a whole.
Abstract (in Czech)
Případová studie se zabývá zkoumáním otázky, jaký vliv má v českých a slovenských Hospodářských novinách propojování tištěné a webové platformy na způsob a organizaci práce redakcí a novinářů. Předpokladem autora je, že novinářská práce je stále více multimediální. Multimediální novinář totiž může zvládnout více práce, takže šéfredaktoři vzhledem k technologickému pokroku a k ekonomice vyžadují po žurnalistech tištěných médií častěji, aby uměli nejenom psát, ale aby vytvářeli příspěvky i pro web. Pracovat multimediálně však může nejen jednotlivec. Multimediální jednotkou může být i celá redakce a jednotlivci pak jsou specialisty na konkrétní multimediální činnosti. Výzkum potvrdil, že propojování zkoumaných médií s webovými zpravodajskými portály mění způsob a organizaci práce redakcí i novinářů. Tyto změny jsou pozvolné, propojení tištěné a webové platformy se ale prohlubuje. V obou zkoumaných médiích jsou částečně propojené redakce, v nichž sice pracují i multimediální novináři-jednotlivci, redakce však fungují multimediálně především jako celek.
PrintDisplayed: 17/8/2024 13:09