UMEMURA, Tomotaka a John TRAPHAGAN. Reviewing Japanese Concepts of Amae and Ie to Deeper Understand the Relevance of Secure-Base Behavior in the Context of Japanese Caregiver-Child Interactions. Integrative Psychological and Behavioral Sciences. 2015, roč. 49, č. 4, s. 714-736. ISSN 1932-4502. doi:10.1007/s12124-015-9316-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Reviewing Japanese Concepts of Amae and Ie to Deeper Understand the Relevance of Secure-Base Behavior in the Context of Japanese Caregiver-Child Interactions
Autoři UMEMURA, Tomotaka (392 Japonsko, garant, domácí) a John TRAPHAGAN (840 Spojené státy).
Vydání Integrative Psychological and Behavioral Sciences, 2015, 1932-4502.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.088
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00083279
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1007/s12124-015-9316-4
UT WoS 000364398200007
Klíčová slova anglicky Attachment; Secure base; Amae; Japanese culture; Cross-culture
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 29. 4. 2016 17:46.
Anotace
Attachment theorists believe that children rely on their caregivers for protection and exploration. Due to this emphasis on independent exploration, however, the extent to which this notion of secure-base behavior is valid in societies emphasizing belongingness, such as Japan, has been questioned. By conducting an in-depth exploration of two Japanese collectivistic concepts, amae and ie, the present paper reexamines the relevance of secure-base behavior in Japan. Current discussions of amae have relied on psychoanalytic concepts that were developed in Western culture, and thus may not accurately represent Japanese parent-child relations. By examining another traditional concept of the family system, ie, this paper proposes that attachment theory is relevant in Japanese culture because children’s individual competence is important to their families.
Návaznosti
EE2.3.30.0037, projekt VaVNázev: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce
VytisknoutZobrazeno: 16. 5. 2022 14:13