J 2015

Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol speciálních

MÁROVÁ, Ivana, Karel PANČOCHA and Dagmar PŘINOSILOVÁ

Basic information

Original name

Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol speciálních

Name (in English)

Burnout Syndrome among Teaching Staff at Primary Special Schools

Authors

MÁROVÁ, Ivana (203 Czech Republic, belonging to the institution), Karel PANČOCHA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dagmar PŘINOSILOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Speciální pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2015, 1211-2720

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00083328

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

syndrom vyhoření; Maslach Burnout Inventory; základní škola speciální; speciální pedagog

Keywords in English

Burnout Syndrome; Maslach Burnout Inventory;Primary Special School; Special Teacher

Tags

Reviewed
Změněno: 17/3/2016 21:26, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.

Abstract

V originále

Článek prezentuje výzkum úrovně manifestace syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol speciálních. Pro zjištění úrovně vyhoření pedagogických pracovníků byl použit dotazník Maslach Burnout Inventory. Výsledky šetření u sledované skupiny (N=102) nepotvrdily patologické hodnoty ani v jedné ze sledovaných oblastí. Z výzkumu vyplývá, že mezi pedagogy existují skupiny, které jsou více ohroženy syndromem vyhoření.

In English

The article deals with manifestation of burnout syndrome in teaching staff in special schools. Burnout syndrome was assessed by a questionnaire Maslach Burnout Inventory. The results (N=102) did not confirm pathological results among the researched population. However, certain groups of teaching staff were found more prone to burnout syndrome.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects