KUBRICKÁ, Jana. "Time to talk" aneb Čas mluvit o tom, komu patří angličtina v české učebnici ("Time to talk" or who owns English in a Czech EFL textbook). Pedagogická orientace. Brno, 2015, vol. 25, No 2, p. 169-187. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name "Time to talk" aneb Čas mluvit o tom, komu patří angličtina v české učebnici
Name (in English) "Time to talk" or who owns English in a Czech EFL textbook
Authors KUBRICKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, 2015, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14640/15:00083363
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) učebnice cizích jazyků- identita - rodilý mluvčí - multikulturní výchova - kritická analýza diskurzu
Keywords in English foreign language textbooks - identity - native speaker - multicultural education - critical discourse analysis
Changed by Changed by: Mgr. Jana Kubrická, Ph.D., učo 12880. Changed: 13/7/2015 00:22.
Abstract
V tomto příspěvku se věnujeme identitám postav zobrazeným v české učebnici anglického jazyka Time to talk. Hlavním cílem studie je popsat jak různé aspekty identit postav, tak způsoby omezování možností interpretace kulturních sdělení v textech a úlohách. V první části textu představujeme koncept identity v oblasti cizích jazyků a výzkumy, které jsou na něm založeny. Pomocí obsahové analýzy, kritické analýzy diskurzu a konceptu uzavřených a otevřených textů se v empirické části textu pokoušíme odhalit, jakou představu společenství mluvčích cílového jazyka autoři učebnice vytváří. V analýze textů, ilustrací a úloh dokládáme, že učebnice reflektuje současný interkulturní diskurz, ve kterém jsou prezentována a konfrontována různá kulturní prostředí, zároveň však v textech poukazujeme na dominantní roli britské kultury a autoritu britských rodilých mluvčích. Zobrazené postavy patří k etnické majoritě, jsou často genderově stereotypní a mají střední až vyšší sociokulturní status. V učebnici je však patrný i vliv tzv. diskurzu kulturní inkorporace, kde prostor získávají dříve opomíjené sociální skupiny.
Abstract (in English)
In this paper we deal with identities portrayed in a Czech textbook of English. The main goal of the paper is to describe various aspects of the portrayed identities and the ways of restricting interpretation of cultural content in texts and tasks.
PrintDisplayed: 20/7/2024 01:33