ČINČERA, Jan. Environmentální výchova. Cesty a křižovatky (Environmental education: roads and crossroads). 1st ed. Trenčín: Špirála, 2014, 51 pp. ISBN 978-80-970970-2-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Environmentální výchova. Cesty a křižovatky
Name in Czech Environmentální výchova. Cesty a křižovatky
Name (in English) Environmental education: roads and crossroads
Authors ČINČERA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Trenčín, 51 pp. 2014.
Publisher Špirála
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00083383
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-970970-2-8
Keywords (in Czech) environmentální výchova; vzdělávání pro udržitelný rozvoj; vzdělávání o přírodě; interpretace
Keywords in English environmental education; interpretation; education for sustainable development; nature studies
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D., učo 96852. Changed: 14/7/2015 21:30.
Abstract
Publikace shrnuje nejdůležitější proudy environmentální výchovy. V úvodní části kategorizuje jednotlivé přístupy podle významu, který asociují s pojmem „životní prostředí“. V další části jsou přiblíženy a diskutovány směry, které kladou důraz na poznávání, formování vztahu a pomoc přírodě, jako je vzdělávání o přírodě, badatelsky orientovaná výuka, výchova k ochraně přírody a další. Následující část se soustředí na proudy zaměřující se na „místo“, jako je místně zakotvené učení a interpretace. Třetí část představuje široké spektrum proudů, které spojují životní prostředí s problémy a konflikty, jako je například model pro výzkum a řešení konfliktů. Poslední kapitola se věnuje alternativnějším proudům, prosazujícím hlubší transformaci osobnosti studentů, či školního prostředí, jako je například ekopedagogika či vzdělávání pro udržitelný rozvoj.
Abstract (in English)
The publication introduces the most important approaches existing in the field of environmental education (EE). In the first chapter it categorizes the approaches according to the meanings they associate with the term “the environment”. Then it introduces approaches focusing on investigation of nature, forming emotional bound with it, and practical help, like nature education, inquiry-based learning, conservation education and the other approaches are. Following-part discusses approaches focusing on a place, like place-based education and interpretation are. The next part introduces a wide variety of approaches associating the environmental with problems and issues, for example the issue investigation model. The last chapter is dedicated to alternative models highlighting the importance of a deep transformation of students’ personality and the whole educational environment, like ecopedagogy or education for sustainable development are.
PrintDisplayed: 28/4/2024 10:34